το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011

Φάκελος Μαρία Πολυδούρη, Μόνο γιατί μ` αγάπησες



Και για παράλληλο κείμενο μου αρέσει πολύ το ποίημα του γερμανού ποιητή

Ράινερ Μαρία Ρίλκε

ΣΒΗΣΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ…

Σβήσε τα μάτια μου· μπορώ να σε κοιτάζω,
τ' αυτιά μου σφράγισέ τα, να σ' ακούω μπορώ.
Χωρίς τα πόδια μου μπορώ να 'ρθω σ' εσένα,
και δίχως στόμα, θα μπορώ να σε παρακαλώ.
Κόψε τα χέρια μου, θα σε σφιχταγκαλιάζω,
σαν να ήταν χέρια, όμοια καλά, με την καρδιά.
Σταμάτησέ μου την καρδιά, και θα καρδιοχτυπώ με το κεφάλι.
Κι αν κάμεις το κεφάλι μου σύντριμμια, στάχτη, εγώ
μέσα στο αίμα μου θα σ' έχω πάλι.

μτφρ. Κωστής Παλαμάς

Το ποίημα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ", τεύχος 377 στις 15 Φεβρουαρίου 1943. Όπως αναφέρεται σε σημείωση "Μ` αυτήν τη μετάφραση, στα 1914, ο Κ. Παλαμάς παρουσίαζε για πρώτη φορά τον Rilke στην Ελλάδα".

Πρόκειται για ένα ποίημα το οποίο αναφέρεται σ` έναν έρωτα όπου "οι αντιθέσεις, η υπερβολή, η επανάληψη και η κλιμάκωση, ο διάλογος εγώ-εσύ, τα 17 ρήματα σε 9 στίχους δίνουν την αισθητική βάση για να δοθεί ο έρωτας ως απόλυτη αυτο-υπέρβαση ".
(http://www.komvos.edu.gr/diaglossiki/methodology/Didaskalia_Eyropaikhs/Tzioka_1.htm)

6 σχόλια:

οι μαθητές του Γ3 και Γ4 είπε...

Καλημέρα Ευαγγελία!Συγχαρητήρια για την εξαίρετη ανάρτηση σου, η οποία αφορά το Λύκειο αλλά μπορεί να αξιοποιηθεί και από εμας του Γυμνασίου.Φαντάζομαι ότι δίνεις ιδέες σε πολλούς από εμάς που προβληματιζόμαστε για τη διδασκαλία του εν λόγω ποιήματος και μάλιστα σε μια τάξη , όπως η Γ Γυμνασίου-άσε που ακόμα απορώ ποιος το διάλεξε για το Γυμνάσιο..Σε ευχαριστώ από καρδιάς!

Ε. Στάμου είπε...

Βρε, καλώς τα παιδιά!
Και `σεις του Γυμνασίου, κι εμείς του Λυκείου, συνοδοιπόροι στα ταξίδια μας, μοιραζόμαστε εμπειρίες, ιδέες, υλικό που μπορεί να μας βοηθήσει στη δουλειά μας. Να είστε καλά, σας ευχαριστώ πολύ.
Το ποίημα της Πολυδούρη, Γιώτα, λίγο αρέσει στα παιδιά του Λυκείου, με ελάγιστες κοριτσίστικες εξαιρέσεις!

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Παχουλοί, τροφαντοί, ακατάλληλοι για δίαιτα οι φάκελοί σου, Λίτσα. Σταθερή παραπομπή στους παροικούντες.
Να ' σαι καλά!

Ε. Στάμου είπε...

Σιγά μην παχύνεις, Διονύση.
Εξάλλου, τι ανάγκη έχεις εσύ; Είσαι αυτάρκης, δεν κινδυνεύεις.

οι μαθητές του Γ3 και Γ4 είπε...

Τον καιρό εκείνο που δίδασκα κατεύθυνση, η Πολυδούρη είχε αρέσει σε όλους ακόμα και στα δύσκολα αγόρια.Και μάλιστα είχαμε αφιερώσει χρόνο και στην Γενική παιδεία, με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα παλιοί μαθητές μου να με ευχαριστούν για τη γνωριμία με την Πολυδούρη.
Στο Γυμνάσιο, όποτε επιχείρησα να το διδάξω, η πλειονότητα το αντιμετώπισε κοροιδευτικα.Τέλος πάντων.Θα δείξει τι θα συμβεί φέτος.

Ε. Στάμου είπε...

Τι να πω Γιώτα, εξέπεσε φαίνεται η ποιήτρια από τις προτιμήσεις των δικών μου μαθητών. Η γυναικεία ευαισθησία όμως, καλά κρατεί.