πηγή αναπαραγωγής: Ψηφιοθήκη Α.Π.Θ. |
Ο Ελύτης, στην "Αυτοπροσωπογραφία σε λόγο προφορικό", σελ. 31-32 διατυπώνει τις εξής σκέψεις: "Τα στοιχεία που συνθέτουν ένα ποίημα -οι εικόνες, οι σκέψεις, οι μεταφορές, οι παρομοιώσεις, τα ουδέτερα περάσματα- όλα αυτά πρέπει να συγκεντρώνονται και να δένουν κατά τέτοιο τρόπο ώστε το ποίημα σαν αυθύπαρκτη μονάδα να μην χάσει την ενότητα και την αυτοτέλειά του. Τώρα, όταν τα ποιήματα αρχίζουν και γίνονται πιο μεγάλα, όταν έχουμε να κάνουμε με μια σύνθεση πιο μεγάλη, κατά τη γνώμη μου υπεισέρχεται ο παράγοντας της μορφής. Δηλαδή, δεν μπορεί ένα ποίημα που πιάνει την έκταση ενός ολόκληρου βιβλίου να είναι ένα σκέτο μακρινάρι. Πρέπει να έχει μια ορισμένη αρχιτεκτονική.
[...] Όπως σ` ένα σπίτι μεγάλο πρέπει η πύλη να είναι στη μέση, η κεντρική είσοδος και τα παράθυρα να είναι μοιρασμένα δεξιά κι αριστερά, έτσι πρέπει να είναι και μια μεγάλη σύνθεση όπως το "Άξιον Εστί" ή η "Μαρία Νεφέλη", που καταλαμβάνουν την έκταση ενός βιβλίου ολόκληρου. Κι έτσι αποκτά στερεότητα και ένα είδος θεμέλιου. Τώρα, κάθε ποίημα ανάλογα με το περιεχόμενό του, γεννά και τη μορφή του.
Όλα αυτά φυσικά, είναι πράγματα που αφορούν τον ποιητή. Ο αναγνώστης πρέπει να απορροφηθεί από το νόημα. Η πρόνοια αρχιτεκτονική χρειάζεται για να δώσει μια στερεότητα στο έργο".
"Το Μονόγραμμα αποτελείται από 7 μέρη που το καθένα του περιλαμβάνει 7 στίχους ή πολλαπλάσια του 7, που φτάνουν στο κεντρικό μέρος (IV) τους 49 στίχους (7Χ7) για ν` αρχίσουν να μειώνονται βαθμιαία ως το τέλος. [...] Αυτοί οι συνδυασμοί, με τη σειρά τους, σχηματίζουν έναν αρμονικό ρόμβο που οι αριθμοί των γραμμών του, είτε προστεθούν κάθετα είτε οριζόντια, δίνουν τα αθροίσματα 7, 21, 35, 49, 35, 21, 7. [...]
Καθένα από τα 7 μέρη, περιλαμβάνει μια λέξη ή μια φράση που αποτελεί το κεντρικό θέμα του κάθε μέρους και που, αν τοποθετηθεί η μία κοντά στην άλλη, όλες μαζί σχηματίζουν την επιγραμματική ρήση του όλου ποιήματος:
Η τελική αγωνία του Ελύτη, όπως και όλων των ποιητών, είναι η αγωνία του χρόνου. Σαν αντιστάθμισμα διαθέτει αυτό το πάθος για αρμονική τάξη στη δομή του ποιήματος που καθηλώνει το χρόνο και κάνει την Ομορφιά αιώνια.
Όλα αυτά φυσικά, είναι πράγματα που αφορούν τον ποιητή. Ο αναγνώστης πρέπει να απορροφηθεί από το νόημα. Η πρόνοια αρχιτεκτονική χρειάζεται για να δώσει μια στερεότητα στο έργο".
"Το Μονόγραμμα αποτελείται από 7 μέρη που το καθένα του περιλαμβάνει 7 στίχους ή πολλαπλάσια του 7, που φτάνουν στο κεντρικό μέρος (IV) τους 49 στίχους (7Χ7) για ν` αρχίσουν να μειώνονται βαθμιαία ως το τέλος. [...] Αυτοί οι συνδυασμοί, με τη σειρά τους, σχηματίζουν έναν αρμονικό ρόμβο που οι αριθμοί των γραμμών του, είτε προστεθούν κάθετα είτε οριζόντια, δίνουν τα αθροίσματα 7, 21, 35, 49, 35, 21, 7. [...]
Καθένα από τα 7 μέρη, περιλαμβάνει μια λέξη ή μια φράση που αποτελεί το κεντρικό θέμα του κάθε μέρους και που, αν τοποθετηθεί η μία κοντά στην άλλη, όλες μαζί σχηματίζουν την επιγραμματική ρήση του όλου ποιήματος:
Θά πενθώ πάντα - μ’ακούς; - γιά σένα,
μόνος, στόν Παράδεισο
(ΚΙΜΩΝ ΦΡΑΪΕΡ, "ΤΟ ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ", μετάφραση Νάσος Βαγενάς, Κέδρος 1978)
Η τελική αγωνία του Ελύτη, όπως και όλων των ποιητών, είναι η αγωνία του χρόνου. Σαν αντιστάθμισμα διαθέτει αυτό το πάθος για αρμονική τάξη στη δομή του ποιήματος που καθηλώνει το χρόνο και κάνει την Ομορφιά αιώνια.
Κι είναι ο χρόνος μιά μεγάλη εκκλησία, μ’ακούς
Όπου κάποτε οί φιγούρες
Των Αγίων
Βγάζουν δάκρυ αληθινό, μ’ακούς
Όπου κάποτε οί φιγούρες
Των Αγίων
Βγάζουν δάκρυ αληθινό, μ’ακούς
Βιβλιογραφία:
- ΚΙΜΩΝ ΦΡΑΪΕΡ, ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ: Εισαγωγή στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, μετάφραση Νάσος Βαγενάς, Κέδρος 1978
- Λέσχη Αθανάτων, Οδυσσέας Ελύτης, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
- Οδυσσέας Ελύτης, ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ σε λόγο προφορικός, εκδ. Ύψιλον
- Οδυσσέας Ελύτης, ΠΟΙΗΣΗ, εκδ. Ίκαρος 2002
- JEFFREY CARSON, 49 σχόλια στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, εκδ. Ύψιλον, Αθήνα 1983
- Mario Vitti, Οδυσσέας Ελύτης: κριτική μελέτη, ΕΡΜΗΣ, Αθήνα 1986
- Ασημίνα Χασάνδρα, ΓΙΑ ΤΟ ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ, τ. 137 (από τα ψηφιοποιημένα περιοδικά του ΕΚΕΒΕ)
11 σχόλια:
Ομορφιές!!
Όλα καλά.
Φιλιά
Πολύ ενδιαφέροντα όσα γράφεις για το Μονόγραμμα του Ελύτη. Και παρακάτω είδα πως γράφεις για τον αγαπημένο μου, Ιωάννου. Δεν προλαβαίνω να τα διαβάσω όλα σήμερα, γι' αυτό θα επανέλθω.
Θωμάς
www.logomnimon.wordpress.com
εχω την εντυπωση ότι έχουν καποια εκδηλωση στο πνευματικο κεντρο ιωαννινων κατα το μαιο για τον ελυτη; δεν ξερω ποτε ακριβως, αν γνωριζετε διαφωτιστε με.
μήπως ξέρετε κι ολας κατα που πεφτει το πνευμ. κέντρο; μου ειπαν καπου πισω απο την κεντρικη πλατεια?
καληνυχτααα!!!:)
menexesthomas,
Να είσαι καλά, σ` ευχαριστώ.
Εδώ είμαστε, τα ξαναλέμε.
Δεν ξέρω Ειρήνη, δεν έχω ακούσει κάτι. Όπως και να `χει, θα μάθω και θα βάλω ανακοίνωση και για σένα.
Άντε καλέ που δεν έμαθες ακόμα που είναι το Πνευματικό Κέντρο. Πίσω από το ρολόι είναι, εκεί που γίνεται η λαϊκή. Είναι πανεύκολο να το βρεις.
Καλυνύχτα
Καλό Πάσχα Λίτσα μου!
Χρόνια Πολλά Πολίνα. Καλή επιστροφή και καλή συνέχεια...
Τί να πεί κανείς για αυτό το ποίημα, πως να περιγράψεις την ψυχή και το συναίσθημα...
Ο Ελύτης έχει δημιουργήσει ένα αριστούργημα το οποίο σου μιλάει για τον έρωτα, τη φιλία, τον πόνο, τη δημιουργία και την καταστροφή. Ένα λογοτέχνημα που σου μιλάει στην αλήθεια, κάθε φορά διφορετική, κάθε φορά πραγματική, κάθε φορά καθάρια...
Το εξωφυλλο Δικαιοσυνη ειναι επιμελεια στο δοκιμιο μου "για το Μονογραμμα του Οδυσσεα Ελυτη"
Και ειναι το πρωτο τευχιδιο που τυπωσα το 1997 ως εκδοτρια ιδιωτικης εκδοσης. Ευχαριστω που το εχετε επισημα σε αυτον τον ιστοτοπο ψηφιακα απο το Α.Π.Θ.
Επισημα φαινεται η υπογραφη μου ως προσωπο στη βιβλιονετ. Σημαντικη σημειωση: το κειμενο ειναι αναδημοσιευμενο στο αφιερωμα του Οδυσσεα Ελυτη που εκανε ο εξαιρετος εκδοτης Γιωργος Χρονας στο περιοδικο του Οδος Πανος.
Με σεβασμο
Ασημινα Χασανδρα
Editor in chief
www.poetryaxion.gr
Δημοσίευση σχολίου