το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2010

Νοητικοί χάρτες


Για τους εννοιολογικούς χάρτες ήξερα. Χρησιμοποιούσα το Inspiration. Για νοητικούς χάρτες όμως, δεν ήξερα τίποτα μέχρι που είδα τη δουλειά των φίλων μου, της 'Ελενας Ελληνιάδου και του Βασίλη Ζακόπουλου, που την παρουσίασαν στο 5ο συνέδριο στη Σύρο.

Τι είναι οι νοητικοί χάρτες;
"Οι νοητικοί χάρτες είναι εικονογραφικοί τρόποι αποτύπωσης ιδεών στο χαρτί. Η διαφορά μεταξύ εννοιολογικών και νοητικών χαρτών είναι ότι οι νοητικοί χάρτες ασχολούνται γενικά με μία κύρια ιδέα, ενώ οι εννοιολογικοί με πολύ περισσότερες... Οι νοητικοί χάρτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Για να οργανώσουν ιδέες, να κρατηθούν σημειώσεις και να οργανωθούν οι πληροφορίες που απαιτούνται για την ανάπτυξη ενός θέματος (Russel, 2008)". Μπορείτε να δείτε και την παρουσίαση εδώ.
Γεγονός είναι ότι μου άρεσαν πολύ κι έτσι προχώρησα κι έφτιαξα έναν δικό μου νοητικό χάρτη για τις ανάγκες των επιμορφωτικών προγραμμάτων στα ΚΣΕ. Χρησιμοποίησα το πρόγραμμα MAPMYself. Το βρήκα σε σχετική ανάρτηση της Έλενας όπως και πολλές άλλες ιστοσελίδες για εννοιολογικούς χάρτες. Πολύ ενδιαφέρουσα είναι και η συζήτηση που ξεκίνησε στο εκπαιδευτικό δίκτυο ΤΠΕ-Ε για την εννοιολογική χαρτογράφηση.

Το πρόγραμμα είναι ελεύθερο και πολύ εύκολο στη χρήση αλλά απαιτείται σύνδεση με το διαδίκτυο. Κάνεις μόνο sign in και επίσης σου ζητάει να εγκαταστήσεις και το Silverlight, αλλά αυτό θα το κάνετε έτσι κι αλλιώς για να δείτε το αρχείο του Μίκη.

Εργαλεία στο web 2.0 υπάρχουν πάρα πολλά. Το θέμα είναι να επιλέξει ο καθένας ό,τι του ταιριάζει και εξυπηρετεί καλύτερα τις διδακτικές του ανάγκες. Εγώ το βρήκα πολύ καλό γιατί με βοηθάει να οργανώσω τη σκέψη μου, να ξεφύγω από τη φλυαρία, να συνδέσω τη θεωρία με παραδείγματα εφαρμογών, αφού σου δίνει τη δυνατότητα να κάνεις υπερσυνδέσμους και βέβαια βοηθάς και τον άλλο να κρατήσει σχηματοποιημένα αυτά που άκουσε και κατά πάσα πιθανότητα θα ξεχάσει πολύ γρήγορα. Ένα πολύ καλό παράδειγμα διδακτικής χρήσης βρήκα εδώ.

( Υ.Γ. Έλενα, όοοοοταν βρεις χρόνο από τη μπεμπούλα ρίξε μια ματιά στο μαθητούδι σου).

6 σχόλια:

Elena Elliniadou είπε...

Λίτσα μου, σ' ευχαριστούμε πολύ για τις αναφορές!!! Αχ αυτή η μπουμπού που δεν κοιμάται! Θα σου τηλ άμεσα! Φιλιά

Ε. Στάμου είπε...

Έλενα, Χρόνια Πολλά.
Νιώθω τύψεις. Είπαμε, όοοοοταν.
Ξεκουράσου και λίγο.
Φιλιά και ευχές και σε Βασίλη και κουμπαρούλη.

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Λίτσα,
Άλλο ένα βηματάκι με προχώρησες, μπαίνοντας στην ηλεκτρονική σου επικράτεια. Ευχαριστώ. Αρκεί να μη με τρέχεις, χωρίς το μπαστουνάκι μου και, επίσης, να μην υπάρχει στο τέλος της διαδρομής γκρεμός:-)

( Σοβαρότερα, γιατί δε μας δίνουν καμιά εκπαιδευτική άδεια μηνών, χρόνου, να τα σπουδάζουμε αυτά, να προσαρμοζόμαστε και να τα προσαρμόζουμε, να τα υιοθετούμε, να είμαστε ικανόι να τα χειριστούμε και να προσφέρουμε τους καρπούς τους; Ζητάω πολλά, γιατρέ;)

Ε. Στάμου είπε...

Διονύση,
σημασία έχει το ταξίδι. Με ή χωρίς μπαστούνι έχεις αναπτύξει μεγάλες ταχύτητες κι έχεις διανύσει πολλά χιλιόμετρα. Μακάρι να σε φτάναμε όλοι μας.

Στα "σοβαρότερα". Ζητάς τα αυτονόητα καλέ μου φίλε Διονύση αλλά ποιος είναι έτοιμος για να σ` ακούσει; Μας ζήτησαν να συμπληρώσουμε ένα ερωτηματολόγιο για την ψηφιακή τάξη. Μην φανταστείς ότι μπόρεσα να μεταφέρω την εμπειρία μου, τις δυσκολίες που συνεχώς αντιμετωπίζω και που δεν υπάρχει κανένα φως στο τούνελ για να ξεπεραστούν. Οι ερωτήσεις σε οδηγούσαν σε κατευθυνόμενες απαντήσεις αλλά από `κει όπου υπήρχε ένα μικρό, ανοιχτό παραθυράκι μπόρεσα να περάσω την ίδια σκέψη και τον ίδιο προβληματισμό με τον δικό σου.
Σε ζαλίζω τώρα αλλά νιώθω αφάνταστη κούραση και συχνά-πυκνά απογοήτευση. Μέρα, νύχτα, γιορτή, καθημερινή, αργία, όλα το ίδιο για να μπορέσεις να ανταπεξέλθεις στις απαιτήσεις. Είναι τόσο δύσκολο να μειωθεί λίγο το ωράριό μας, όταν τόσοι και τόσοι (υπο)απασχολούνται στα γραφεία; Είναι τόσο δύσκολο να δοθούν κίνητρα για το αναγκαίο και αυτονόητο; Πως φαντάζονται ότι θα στηθεί το νέο σχολείο του μέλλοντος, με τις πλάτες και το φιλότιμο ορισμένων συναδέλφων;
Όσο για τις ΤΠΕ, όπως είπα σήμερα και σ` έναν φίλο μου το Στέργιο, νομίζω ότι είναι σαν την ποίηση που, όπως λέει και η Δημουλά, "επ` αόριστον αργεί να φτάσει, αν φτάσει". Χρειάζεται μεγάλο βάθος χρόνου και σίγουρα όχι ημίμετρα που μας μπερδεύουν χειρότερα.

Καληνύχτα.

annboukou είπε...

Τελικά με παρέσυρες και μένα και το ξεκίνησα με την ευκαιρία και της νέας περιόδου επιμόρφωσης. Θα το δείξω και στους συναδέλφους και ελπίζω κάποιοι τουλάχιστον να έχουν το κουράγιο να το δοκιμάσουν. Θα ήταν καλό να είχαμε περισσότερες εικόνες στη διάθεσή μας, αλλά γι' αυτό χρειάζεται να πληρώσει κανείς -ένα μικρό ποσό είναι αλήθεια.

Ε. Στάμου είπε...

Άννα, στους συναδέλφους που τους έδειξα άρεσαν πάρα πολύ. Μόνο που θα πρέπει να τους δείχνεις από το λογισμικό για να φαίνονται καλά. Δεν πειράζει για τις εικόνες, και οι free καλές είναι.
Άντε, φτιάξε κι εσύ και μου τους δείχνεις.