το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2010

Ο Σχολικός Ρίτσος και συνομιλία του έργου του με την ιστορία και τα κοινωνικά δρώμενα


Στο ηλεκτρονικό λογοτεχνικό περιοδικό Διαπολιτισμός δημοσιεύτηκε ομιλία της κας Χριστίνας Αργυροπούλου, Επίτιμης Συμβούλου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Αντιπροέδρου της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων με θέμα: "Ο Σχολικός Ρίτσος και συνομιλία του έργου του με την ιστορία και τα κοινωνικά δρώμενα".
Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα στις 31 Ιανουαρίου 2010 στην εκδήλωση της κοπής της πίτας του Συνδέσμου Φιλολόγων Πατρών.

Αναφερόμενη στο σχολικό Γιάννη Ρίτσο η κα Αργυροπούλου υποστηρίζει: "Το έργο του Γιάννη Ρίτσου μπορούμε να το μελετήσουμε από πολλές οπτικές, π.χ. αισθητικές, θεωρία της λογοτεχνίας, συνομιλία της ποίησής του με την ιστορία, με την κοινωνική επανάσταση, με την αρχαιότητα, με την ελληνικότητα ως τοπίο, ως ήθη, έθιμα και ως αξίες που εγγράφονται στο έργο του κ.ά. Σχετικά με την ανθολογημένη ποίηση του Ρίτσου, που ανθολογείται και στις τρεις τάξεις του γυμνασίου, στη Β΄ λυκείου και με ολόκληρο έργο τη Σονάτα του Σεληνόφωτος στη Θεωρητική Κατεύθυνση μπορούμε να το μελετήσουμε με εναλλακτικές διδακτικές πρακτικές ως εξής:
  1. Μελέτη της ανθολογημένης ποίησης του Γιάννη Ρίτσου με ένταξη του μέρους στο όλον (Ρωμιοσύνη, Ο τόπος μας, Ανυπόταχτη πολιτεία, Αυτόπτης μάρτυρας).
  2. Μελέτη στον άξονα: Συνομιλία λογοτεχνίας και ιστορίας.
  3. Μελέτη σε ομάδες με συνεξέταση και άλλων δημιουργών στον άξονα: Βιώματα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο σε έργα ποιητικά και πεζά: Γιάννης Ρίτσος Ρωμιοσύνη, Οδυσσέας Ελύτης «Στα χτήματα βαδίσαμε όλη μέρα…», «Τα πάθη, άσμα η΄», Το Άξιον εστί , Άγγελος Τερζάκης Απρίλης και Γιάννης Μπεράτης Το πλατύ ποτάμι".
Προτείνει εναλλακτικές διδακτικές πρακτικές βασισμένες στο τρίπτυχο "ανάγνωση-απόλαυση-κατανόηση που στοχεύουν στην:
  • ουσιαστική επικοινωνία του μαθητή με το λογοτεχνικό κείμενο σε μορφή και περιεχόμενο,
  • καλλιέργεια δεξιοτήτων (αναγνωστικές, γλωσσικές, αισθητικές, κοινωνικές),
  • προετοιμασία του μαθητή για τη δική του κριτική ανάγνωση κ.ά.
Οι διδακτικές προτάσεις τονίζει ότι είναι ενδεικτικές και μπορούν να προσαρμοστούν στις συνθήκες της κάθε τάξης.

Οι εναλλακτικοί τρόποι διδασκαλίας, η αξιοποίηση επιλεγμένου εποπτικού υλικού και της τεχνολογίας (λογισμικά, διαδίκτυο κ.ά) μπορούν να φέρουν κοντά στη λογοτεχνία τους μαθητές, οι οποίοι θα βγουν κερδισμένοι, καθώς θα διευρύνουν τις εμπειρίες τους, θα επικοινωνήσουν με την καλλιεργημένη λογοτεχνική γλώσσα και θα ενισχυθούν γλωσσικά, θα κατανοήσουν την οργάνωση των κειμένων και θα ασκηθούν στην αποκωδικοποίησή τους.

4 σχόλια:

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Έχω καιρό να σε επαινέσω για τις αναρτήσεις σου, Λίτσα, ε;

Είδες πώς καταλήγουν οι μακροχρόνιες σχέσεις;! Τις αρετές του άλλου τις εμπεδώνεις και τις θεωρείς δεδομένες. Ουουουουδεμία έκπληξις.. ( θυμάσαι τη φράση από τους Αχαρνής του Σαββόπουλου;)

Λοιπόν, δεδομένο ξεδεδομένο, μας προσφέρεις φοβερά πράγματα, κυρία μου!

Ε. Στάμου είπε...

Τα επαινετικά λόγια άφθονα πάντα προσέρχονται από σένα. Πρόσεχε Διονύση μου, γιατί είμαι επιρρεπής στη μέθη. Κι οι μακροχρόνιες σχέσεις με ανθρώπους που καταθέτουν καθημερινά σελίδες με οδηγίες προσφοράς και αντοχής, σου κάνουν καλό, σε ...ανεφοδιάζουν.

Unknown είπε...

"Είδα φως[Ρίτσο] και μπήκα",αν και τόσες πολλές οι φωτεινές πόρτες που ανοίγεις!Εμείς πια ξέρουμε πώς συνομιλούν μαθητές κ΄δάσκαλοι με την ποίησή του,όσο κι αν ακούγεται υπερφίαλο.Πρόσωπο πρώτο πληθυντικό,χρόνο ιστορικό ενεστώτα,έγκλιση οριστική μέλλοντα διαρκείας και... "ψυχή βαθιά", όταν οι άνθρωποι "αντιστέκονται χωρίς ελπίδα",κρύβοντας "πίσω από απλά πράγματα" την ευλογία της πίκρας και της αδερφοσύνης,σφίγγοντας το χέρι.Καλησπέρα "σου λέω και το πιστεύω",Λίτσα μου καλή.

Ε. Στάμου είπε...

Καλησπέρα Αννούλα. Πόσο χαίρομαι που περνάς από `δω! Οπλισμένη με οξύτατη ποιητική ευαισθησία, κουβαλάς (όπως πάντα) αρώματα στίχων που συγκινούν και γοητεύουν.
Πολλά φιλιά