το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Τρίτη, 7 Απριλίου 2009

Έρευνα ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ για το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Ανακοινώθηκαν από το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ) τα αποτελέσματα συγκριτικής έρευνας για το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας των ετών 2005, 2006, 2007 και 2008.


Όπως προκύπτει από την έρευνα, περίπου 449,17 εκατ. ευρώ δίνουν οι ελληνικές οικογένειες σε φροντιστήρια ώστε οι μαθητές να προετοιμαστούν όσο το δυνατόν καλύτερα για τις κρίσιμες πανελλαδικές εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Από αυτά τα χρήματα, σχεδόν το ένα τρίτο (37,6%), δηλαδή 168 εκατ. ευρώ, δεν... πιάνει τόπο, αφού οι υποψήφιοι μένουν εκτός ΑΕΙ.
Η ελληνική οικογένεια αναγκάζεται να διαθέσει κατά μέσο όρο 7.250 ευρώ για τη διετία προετοιμασίας του μαθητή (τα φροντιστήρια ξεκινούν από τη Β΄ Λυκείου), με αποτέλεσμα να ευνοούνται οι υποψήφιοι από πλούσιες περιοχές και με υψηλά οικογενειακά εισοδήματα.
Μείζον ζήτημα είναι ότι τουλάχιστον σε 10 νομούς της χώρας 1 στους 2 αποφοίτους δεν επιτυγχάνει (παρά τη δαπάνη της προετοιμασίας του) την εισαγωγή και είναι υποχρεωμένος να αναζητήσει άλλες εκπαιδευτικές λύσεις, ή να βγει στην αγορά εργασίας με μόνο επαγγελματικό εφόδιο το Απολυτήριο Λυκείου.
Πρόκειται για τις γκρίζες ζώνες της εκπαίδευσης, στις οποίες τοποθετούνται οι νομοί Ροδόπης, Ξάνθης, Κέρκυρας, Σάμου, Ευρυτανίας, Χαλκιδικής, Κυκλάδων, Δωδεκανήσου, Λευκάδας, Φλώρινας και οι περιοχές Πειραιά και Δυτικής Αττικής. Οι περιοχές αυτές παρουσιάζουν χαμηλούς δείκτες ανάπτυξης, υψηλή ανεργία, κλιμακούμενη αποβιομηχάνιση, χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα (κυρίως Θράκη, Δυτική Αττική, Πειραιάς). Ωστόσο υπάρχουν και περιοχές (κυρίως νησιωτικές, του Αιγαίου αλλά και του Ιονίου) με υψηλό ποσοστό απασχολουμένων σε τουριστικές επιχειρήσεις οι οποίες δεν επενδύουν στον τομέα της εκπαίδευσης.
Στον αντίποδα βρίσκονται περιοχές με πολύ υψηλά ποσοστά επιτυχίας, όπως η Β΄ Αθηνών, η Χίος, η Καρδίτσα, η Α΄ Θεσσαλονίκης, η Λάρισα, η Αρκαδία, οι Σέρρες, η Ανατολική Αττική, τα Τρίκαλα και τα Ιωάννινα. Πρόκειται για περιοχές με υψηλούς δείκτες ανάπτυξης και ευημερίας, αυξημένο εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο (εύπορες περιοχές των μεγαλοαστικών κέντρων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Πάτρα, η Λάρισα και τα Ιωάννινα) αλλά και καθαρά αγροτικές περιοχές (π.χ. Σέρρες, Αρκαδία).

«Περισσότεροι από 1 στους 3 υποψήφιους είναι εκτός τριτοβάθμιας»

Το νέο σύμπτωμα της παθογένειας του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αφορά στον αριθμό των αποφοίτων που ΔΕΝ υποβάλλουν Μηχανογραφικό Δελτίο για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όπως προκύπτει από την έρευνα, τα τελευταία χρόνια μειώνεται σταθερά ο συνολικός αριθμός των αποφοίτων Λυκείου που υποβάλλουν μηχανογραφικό.
Όπως φαίνεται και από το ακόλουθο διάγραμμα 33.762 απόφοιτοι το 2008 δεν πέτυχαν την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια (37,6%). Από αυτούς οι 25.108 δεν υπέβαλλαν Μηχανογραφικό (74,4%), ενώ οι 8.654 ενώ υπέβαλλαν Μηχανογραφικό δεν πέτυχαν την εισαγωγή τους. Από όσους δεν υπέβαλλαν Μηχανογραφικό το 8,0% περίπου είχε Βαθμό Πρόσβασης μεγαλύτερο από τη βάση 10 (1988 απόφοιτοι).


Η οικονομική κρίση θα οδηγήσει περισσότερους υποψηφίους να επιλέξουν φέτος σχολές όχι με βάση τις αληθινές επιθυμίες τους, αλλά με κριτήριο την έδρα της σχολής, ώστε να μη μετακινηθούν από την οικογενειακή στέγη. Το μηνιαίο κόστος για έναν «μετανάστη» εντός Ελλάδος φοιτητή προσεγγίζει τα 1.000 ευρώ.

«Η εκπαιδευτική μας πολιτική πρέπει να αναζητήσει λύσεις ώστε όσα παιδιά δεν θα επιτύχουν σε ΑΕΙ, να έχουν επιλογές με προοπτική. Με δυο λόγια, ποιοτική μετα-δευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση, ποιοτική και συστηματική ανάπτυξη των προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης με πιστοποιημένες επαγγελματικές σπουδές»
τόνισε ο πρόεδρος του ΚΑΝΕΠ κ. Μιχάλης Κουρουτός.

Καθημερινή
ΤΟ ΒΗΜΑ
ΤΑ ΝΕΑ On-line
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ON LINE

Δεν υπάρχουν σχόλια: