Από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας διεξήχθη, την άνοιξη του 2006, έρευνα με τίτλο "Ψηφιακές πρακτικές γραμματισμού των εφήβων", στο πλαίσιο του ευρύτερου έργου "Πύλη για την ελληνική γλώσσα και την ελληνική εκπαίδευση", υπό την καθοδήγηση του κ. Δημήτρη Κουτσογιάννη.
Στην ερευνητική ομάδα συμμετείχαν οι Β. Μητσικοπούλου, Β. Μπατσίδου, Μ. Κεπλανίδης και Β. Λαμπρινού.
Βασικός στόχος της έρευνας ήταν να διερευνηθεί το νέο επικοινωνιακό τοπίο εντός του οποίου κοινωνικοποιούνται τα παιδιά εφηβικής ηλικίας (14-16 ετών) σήμερα και να αναδείξει τις μεταβλητές με σημαντικό ρόλο, προκειμένου η γνώση που θα προκύψει να αξιοποιηθεί από γονείς, εκπαιδευτικούς, ερευνητές αλλά και την πολιτεία για την καλύτερη αξιοποίηση των ΤΠΕ στη (γλωσσική) εκπαίδευση.
Η έρευνα έγινε σε δείγμα 4.174 εφήβων και τα αποτελέσματά της παρουσιάζονται από την εφημερίδα "Αγγελιοφόρος".
- Τα ποσοστά κατοχής υπολογιστή από τους μαθητές μπορούν να θεωρηθούν υψηλά και συγκλίνουν με διαπιστώσεις και άλλων ερευνών, σύμφωνα με τις οποίες στην Ελλάδα η κατοχή και η χρήση Η/Υ στο σπίτι καθώς και η χρήση του διαδικτύου αυξάνουν σημαντικά ανά έτος.
- Το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών δηλώνει ότι έμαθε να χρησιμοποιεί τον Η/Υ στο σπίτι και ακολουθούν κατά σειρά το σχολείο, το φροντιστήριο, το σπίτι κάποιου φιλικού προσώπου και το Ίντερνετ καφέ.
Οι μαθητές χρησιμοποιούν τους Η/Υ περισσότερο ως μέσο ψυχαγωγίας και λιγότερο ως μέσο για μελέτη, γραψιμο και επικοινωνία
- Οι νέοι αξιοποιούν τους Η/Υ εκτός σχολείου κυρίως για την ψυχαγωγία και τη ...χαλάρωσή τους.
- Αντιγράφουν ψηφιακούς δίσκους (cd), κατεβάζουν μουσική, παίζουν παιχνίδια και "σερφάρουν" στο Ίντερνετ... Η αποκαλούμενη "ψηφιακή γενιά" στην Ελλάδα χρησιμοποιεί τον ηλεκτρονικό υπολογιστή περισσότερο ως μέσο ψυχαγωγίας. Η μελέτη, το γράψιμο και n επικοινωνία φαίνεται ότι μπαίνουν σε... δεύτερη μοίρα.
- Τα αγόρια έχουν το προβάδισμα σε σχέση με τα κορίτσια κυρίως σε ψυχαγωγικού τύπου δραστηριότητες (π.x. παίξιμο παιχνιδιών). Αντίθετα, τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις σε όλες σχεδόν τις πρακτικές που σχετίζονται άμεσα με το σχολείο όπως, για παράδειγμα, η παραγωγή γραπτού λόγου σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα.
- Σημαντικός ο ρόλος του δημόσιου σχολείου που, αν και συνεισφέρει σημαντικά στην εξοικείωση των παιδιών με τους υπολογιστές, υστερεί σημαντικά στην υιοθέτηση διδακτικών πρακτικών που θα τους αξιοποιούν.
- Η χρήση των νέων μέσων δεν εξαλείφει τις ποικίλες κοινωνικές ανισότητες, αλλά συνεισφέρει σημαντικά στο να πάρουν νέο περιεχόμενο.
Αναλυτική παρουσίαση της έρευνας υπάρχει στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα.
2 σχόλια:
Ενδιαφέρον θα είχε μια έρευνα του κέντρου για τη χρήση των Η/Υ και από τους καθηγητές.
Ούτως ή άλλως, η έρευνα στους μαθητές δεν έχει και ιδιαίτερες εκπλήξεις..Και είναι φυσικό, αφού η γενιά αυτή γεννήθηκε και μεγαλώνει με τους υπολογιστές.
Όμως, με μας τι γίνεται; Σε τι ποσοστό, άραγε, χρηησιμοποιούμε τους Η/Υ; Πόσοι από μας; Για ποιον τομέα της δουλειάς μας; Ποια προγράμματα χρησιμοποιούμε; Τι εφαρμογές κάνουμε ( κάνουμε;) στις τάξεις; Και λοιπά.
Δεν ξέρω εσύ - και ως επιμορφώτρια κιόλας - έχεις γνώση κάποιων σχετικών στοιχείων.
Καλό βράδυ ( Πάλι άσπρισε ο ηπειρώτης ορίζων;)
Διονύση γεια σου.
Έχει γίνει έρευνα σε φιλολόγους που επιμορφώθηκαν στο πλαίσιο του έργου "Οδύσσεια", για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων. Δες εδώ για περισσότερα.
Έχω συνοψίσει κι εγώ κάποια αξιοσημείωτα συμπεράσματα της έρευνας εδώ
Καλό βράδυ.
Δημοσίευση σχολίου