το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Κυριακή, 6 Νοεμβρίου 2011

Η αίσθηση της κατάρρευσης

Σαλβαντόρ Νταλί, Η επιμονή της μνήμης ή Τα εύκαμπτα ρολόγια (1931)
(Νέα Υόρκη, The Museum of Modern Art)


Σ` ένα ερημικό παραθαλάσιο τοπίο τρία γιγάντια ρολόγια τσέπης  μαλακώνουν και σαν γλώσσες, το ένα  κρέμεται από ένα ξερόκλαδο, το άλλο κολλάει πάνω σ` ένα βάθρο και το τρίτο πάνω σ` ένα μόρφωμα με τα χαρακτηριστικά του προσώπου του Νταλί, με μακριές βλεφαρίδες αλλά χωρίς στόμα. Ένα τέταρτο, κανονικό στο σχήμα αλλά χωρίς δείκτες και αριθμούς ρολόι, κατατρώγεται από μυρμήγκια.

Όπως γράφει ο ίδιος ο ισπανός καλλιτέχνης στην αυτοβιογραφία του Η Μυστική Ζωή του Σαλβαντόρ Νταλί, η εικόνα των "μαλακών" ρολογιών του ήρθε ένα βραδάκι που η  σύζυγός του Γκαλά είχε βγει με φίλους. Ο ίδιος δεν αισθανόταν και πολύ καλά και έμεινε σπίτι όπου δείπνησε με τυρί καμαμπέρ. Η μαλακή υφή και η στογγυλή φόρμα του τυριού γέννησαν στον καλλιτέχνη την ιδέα να προσθέσει τα "εύκαμπτα ρολόγια" σε μια πανοραμική άποψη του κόλπου του Πορτ Λιγκάτ την ώρα του δειλινού, που βρισκόταν ήδη στο καβαλέτο του. Ο πίνακας ολοκληρώθηκε σε λίγες ώρες.

Στο τοπίο της γενέτειράς του, που με την ερημιά του εντείνει την ανησυχία, τα "εύκαμπτα ρολόγια" λιώνουν συμβολίζοντας τη σχετικότητα του χώρου και του χρόνου. Με στοχαστική διάθεση ο καλλιτέχνης απεικονίζει σουρεαλιστικά την κατάρρευση της ανθρώπινης αντίληψης για τη δεδομένη κοσμική τάξη. 

Με παρόμοια στοχαστική διάθεση,  αισθάνομαι το τελευταίο διάστημα θύμα ενός ασφυκτικού εναγκαλισμού με το χρόνο στον τόπο μου, που  μετράει αντίστροφα προς την κατάρρευση.

Βιβλιογραφία
Χαραλαμπόπουλος, Α., Η τέχνη του 20ου αιώνα , τ. ΙΙ, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1993.
Μεγάλοι Ζωγράφοι: Νταλί. Από τη Βιβλιοθήκη Τέχνης της Καθημερινής.

Φτιάξτε τον πίνακα








provided by flash-gear.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: