το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2010

Ταξιδεύοντας με το Γιώργο Σεφέρη

Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ), βοηθώντας τους μαθητές να έρθουν σε επαφή με τη γοητεία της ανάγνωσης, να εξοικειωθούν και να μάθουν να χρησιμοποιούν τις σχολικές βιβλιοθήκες, δημιούργησε έξι θεματικούς φακέλους σε ψηφιακή μορφή.
Οι μαθητές ανακαλύπτουν έτσι έναν κρυμμένο κόσμο γνώσεων μέσα από ομαδικές δραστηριότητες και εργασίες, για θέματα που τους ενδιαφέρουν:

Ο φάκελος "Ταξιδεύοντας με τον Γιώργο Σεφέρη" είναι ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στον κόσμο του Σεφέρη μέσα από επιλογές ποιημάτων και σημειώσεών του. Επιχειρεί μια πρώτη παρουσίαση και γνωριμία με τo έργο του Σεφέρη, στηριγμένη στο βασικότερο ίσως θέμα της ποίησής του, το ταξίδι. Περιλαμβάνει:

Το ταξίδι του βίου
Η ενότητα αυτή παρέχει ορισμένες βασικές πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του ποιητή. Μέσα από φωτογραφίες του Σεφέρη από τα παιδικά του χρόνια μέχρι τη χρονιά του θανάτου του, παρακολουθούμε ανά δεκαετία τα ταξίδια του στη ζωή και την ποίηση.

Το ταξίδι των στίχων
Εδώ βρίσκουμε δεκαέξι ποιήματα, που έχουν είτε ως θεματικό άξονα είτε ως αφορμή για σκέψη είτε ως αφηγηματικό πλαίσιο το ταξίδι. Είναι χωρισμένα σε δύο κατηγορίες:
α) Ταξίδι στο μύθο και στην ιστορία και
β) Ταξίδι αυτογνωσίας και μύησης στον κόσμο.

Αν ανοίξουμε το ταξίδι των στίχων, θα βρούμε στίχους του Σεφέρη, σκορπισμένους πάνω στην οθόνη, χωρίς καμιά άλλη ένδειξη. Εδώ τώρα έχουμε δύο δυνατότητες πλοήγησης: α) με τους στίχους, β) με τους τίτλους των δύο κατηγοριών.

Ανοίγοντας κάποιον από τους στίχους βρίσκουμε ολόκληρο το ποίημα, όπως ακριβώς καταγράφεται στην έκδοση των ποιημάτων του Σεφέρη με επιμέλεια του Γ. Π. Σαββίδη. Μαζί με τον τίτλο του ποιήματος υπάρχει και το όνομα της συλλογής από την οποία προέρχεται το ποίημα. Ανοίγοντας το όνομα της συλλογής, θα βρουμε κάποιες βασικές κατατοπιστικές πληροφορίες για το περιεχόμενό της.

Κάτω από το κάθε ποίημα υπάρχουν τρεις ενδείξεις: "Αυτοσχόλια", "Σχόλια", "Δραστηριότητες".

Ανοίγοντας τα "Αυτοσχόλια" θα βρούμε για κάθε ποίημα, σε αποσπασματική μορφή, σκέψεις, προβληματισμούς ή εξομολογήσεις του Σεφέρη, όπως αναγράφονται στα προσωπικά του ημερολόγια στις επιστολές και στα δοκίμιά του, που άμεσα ή έμμεσα θα μπορούσαν να θεωρηθούν αυτοσχόλια.

Ανοίγοντας, τα "Σχόλια" θα βρούμε για κάθε ποίημα ένα σύντομο απόσπασμα από μια μελέτη κάποιου έγκυρου μελετητή του σεφερικού έργου, το οποίο επιδιώκει να διευκρινίσει ή να σχολιάσει κάποιο σημείο του ποιήματος.

Με τις "Δραστηριότητες" οι μαθητές μας αναζητούν τη δική τους ερμηνεία και τη δική τους σχέση με το κείμενο. Από το ένα ποίημα μπορούν να πάνε στην ευρύτερη ποιητική ενότητα, από τον έναν ποιητή να πάνε και σ` άλλους, να πάνε, εντέλει, στην ποίηση.
Για να πραγματοποιηθούν οι δραστηριότητες αυτές, είναι αναγκαία η ύπαρξη σχολικών και άλλων βιβλιοθηκών.

Σκέψεις τοῦ Γιώργου Σεφέρη

Αφηγητής ο Δημήτρης Καταλειφός
Η αφήγηση προέρχεται από την ταινία του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου "ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΩΜΑΤΟΣ Γιώργος Σεφέρης". Η ταινία βραβεύτηκε με το Α΄ Κρατικό Βραβείο Ντοκιμαντέρ. Τα αποσπάσματα στα δύο βιντεάκια είναι από βίντεο που βρήκα στη διεύθυνση:
http://artdiadrasi.wordpress.com/2008/12/02/af_st_xar_5_6_12_2008_dancaerte/




2 σχόλια:

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Πολύ ενδιαφέρον φαίνεται, Λίτσα. Τώρα που, διαβάζοντας την ανάρτηση, προσπάθησα να "πάω" να τους δω, δε μου τους βγάζει. Ελπίζω πως άλλη στιγμή θα είναι δυνατή η πρόσβαση..

Και,λέω, υλικό συγά σιγά αρχίζει και προσφέρεται, πολλές φορές σε αφθονία. Δε μένει παρά η οργάνωσή του, επιλογή, χειρισμός, ώστε εκπαιδευτικά να αποδίδει τα μέγιστα. Εγώ ακόμα ( ας το ομολογήσω...) δεν έχω αρχίσει στην τάξη. Αν κανείς ήδη το δουλεύει, θα ήταν ενδιαφέρον να μας μετέφερε τις εκτιμήσεις του.

Ε. Στάμου είπε...

Κι εμένα Διονύση μου άρεσαν πολύ, όχι μόνον ο φάκελος για το Σεφέρη αλλά και οι υπόλοιποι. Δεν ξέρω τι γίνεται αλλά εδώ και δυο μέρες δεν ανοίγει κανένας φάκελος από τη σελίδα του ΕΚΕΒΙ. Ελπίζω να λυθεί σύντομα το πρόβλημα γιατί θα ήθελα να χρησιμοποιήσω υλικό και για το Σεφέρη και για τη μετανάστευση.
Στη γ΄ λυκείου, το ξέρουμε, είναι αδύνατο να ξεφύγεις από τη διδακτέα ύλη, τόση που είναι. Στη β΄ λυκείου όμως, που έχω εγώ, νομίζω ότι μπορείς να μεθοδεύσεις ποικιλοτρόπως τη διδασκαλία σου για να ξεφύγεις από την τυποποίηση και να κινητοποιήσεις και τους μαθητές σου. Κάποιοι δεν ανταποκρίνονται, αλλά κάποιο άλλοι γοητεύονται, ειδικά με τη λογοτεχνία και όπως ξέρεις κι απ` τους δικούς σου μαθητές, αναδεικνύονται φεβερά ταλέντα.
Η τεχνολογία προσφέρει πολλά, αλλά Θέλει σίγουρα πάρα πολλή δουλειά για να τη χρησιμοποιήσεις σωστά στη διδασκαλία. Αν δεν μετακινείσαι από το ένα σχολείο στο άλλο, μπορείς χρόνο με το χρόνο να συγκεντρώνεις το υλικό σου.

Μα εσύ - εσείς, κάνετε τόσα πολλά και υπέροχα!!!