Το Μοιρολόγι της Φώκιας είναι ένα διήγημα στο οποίο ο Παπαδιαμάντης σκηνοθετεί, φωτίζει και κινεί τα πρόσωπά του μέσα σε ελάχιστη ώρα, σε ελάχιστο χώρο, σε ελάχιστο φως, με ελάχιστα λόγια.
Η αφήγηση αρχίζει με μοιρολόγι (της γρια-Λούκαινας) και τελειώνει με μοιρολόγι (της φώκιας). "Ανάμεσα σ` αυτά τα δύο ακραία νήματα του μύθου βρίσκονται η μουσική μαγεία από το σουραύλι ενός βοσκού και ο ήχος του θανάτου της Ακριβούλας".
Η Ακριβούλα είναι ένα εννιάχρονο κορίτσι, εγγόνι της γρια-Λούκαινας. "Παγιδεύεται μέσα σε μια στιγμή μουσικής μαγείας και χάνει οριστικά την ίδια τη μαγεία της ζωής. Με μια κραυγή, ένα απλό "μπλουμ", συντελείται το πέρασμα από τη μαγεία της ζωής στο έρεβος του θανάτου". Ακολουθεί ο θρήνος, όχι από ανθρώπινη ύπαρξη αλλά από μια φώκια.
Η Ακριβούλα είναι ένα εννιάχρονο κορίτσι, εγγόνι της γρια-Λούκαινας. "Παγιδεύεται μέσα σε μια στιγμή μουσικής μαγείας και χάνει οριστικά την ίδια τη μαγεία της ζωής. Με μια κραυγή, ένα απλό "μπλουμ", συντελείται το πέρασμα από τη μαγεία της ζωής στο έρεβος του θανάτου". Ακολουθεί ο θρήνος, όχι από ανθρώπινη ύπαρξη αλλά από μια φώκια.
Ο θάνατος της Ακριβούλας πνίγηκε στην άγνοια των άλλων. Η ζωή όμως, δε σταματάει. Συνεχίζει, με όλα της τα βάσανα, τη δική της πορεία.
Σαν νά 'χαν ποτέ τελειωμό
τα πάθια κ' οι καημοί του κόσμου.
τα πάθια κ' οι καημοί του κόσμου.
Στο παρακάτω βίντεο ξετυλίγονται οι σκέψεις μας κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης και ερμηνευτικής επεξεργασίας του λογοτεχνικού κειμένου στην τάξη. Τις αποτυπώσαμε σε λεκτικά σχήματα με κίνηση (σημαντική υπήρξε σ` αυτό το στάδιο η συμβολή του power point), τα οποία συνδυάσαμε με θρυμματισμένες λέξεις ή φράσεις μέσα από το κείμενο. Στόχος μας ήταν να σκηνοθετήσουμε μια παρουσίαση του έργου με τρόπο που να δίνει έμφαση στην οπτικότητα και την αποσπασματικότητα, ξεφεύγοντας έτσι από τη γραμμική ανάγνωση ενός γραπτού σημειώματος. Οι "σιωπές" των αποσπασμάτων προσφέρονται ως "κενά" για συμπλήρωση. Στο βίντεο συμπληρώνονται με το μελωδικό ήχο του τραγουδιού.
Μουσική: Λουδοβίκος των Ανωγείων, Το μοιρολόγι της φώκιας, από το cd "Γκρεμό δεν έχουν τα πουλιά".
Εικαστική ματιά: Ναβρόζογλου Μάγδα, Β΄ Λυκείου Πεδινής Ιωαννίνων.
( Έχω εγγράψει τo power point και σε screencast).
Εικαστική ματιά: Ναβρόζογλου Μάγδα, Β΄ Λυκείου Πεδινής Ιωαννίνων.
( Έχω εγγράψει τo power point και σε screencast).
12 σχόλια:
Πρωτότυπη προσέγγιση!Ευφραίνεται η ψυχή μας...
Πολύ ωραία δουλειά!
Πάντα τέτοια, Λίτσα!
Λίτσα, πρέπει να μας αποκαλύψεις μερικά από τα μυστικά σου. Σκάμε!!!
Τι να σου πω; Υπέροχο όπως και τα άλλα σου!
Ελένη μου, τί κάνεις; Μόλις έστειλα mail ενημέρωσης για την πιστοποίηση. Σ` ευχαριστώ που πέρασες, θα τα πούμε κι από κοντά.
Καλώς το Στέργιο. Και νόμιζα ότι είχαμε χαθεί και από τη μπλογκόσφαιρα, αφού στα Γιάννενα δεν βλεπόμαστε πια καθόλου.
Σ` ευχαριστώ πολύ.
Η εργασία αυτή παρουσιάστηκε σήμερα στην τάξη και κινητοποίησε κάποια ανήσυχα και δημιουργικά πνεύματα.
Η λογοτεχνία είναι ένα μάθημα που προσφέρει απόλαυση, έμπνευση και δημιουργικότητα και μακάρι να την αντιμετωπίζουν έτσι οι μαθητές. Θα οφεληθούν πολλαπλά πιστεύω.
Χαιρετισμούς.
Βάσω, μη σκας γιατί τα "μυστικά" μου λίγο πολύ τα ξέρεις. Μας το έχεις αποδείξει άλλωστε, με την τόσο ωραία δουλειά σου!
Ό,τι άλλο θέλεις βέβαια, εδώ είμαστε για να βρισκόμαστε και να τα λέμε.
Σ` ευχαριστώ πολύ.
Φιλιά.
Απίστευτη δουλειά!
Σ` ευχαριστώ Σταματία.
Μπράβο Λίτσα, πολύ ωραία η προσέγγισή σου. Αφού κατορθώνεις και κινητοποιείς τα παιδιά της κατεύθυνσης και βλέπουν με άλλη ματιά το μάθημα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές αξίζεις πολλά συγχαρητήρια.
Σοφία μου, στη λογοτεχνία της κατεύθυνσης πες καλύτερα ότι ξεχνάω να βάλω τελεία. Αναγκαίο κακό;
Στη λογοτεχνία της β΄ λυκείου, θα ήμουν ευτυχής αν βοηθούσα τουλάχιστον τα παιδιά να αγαπήσουν τη λογοτεχνία και να τη διαβάζουν.
Σ` ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Θερμά συγχαρητήρια στους μαθητές και την καθηγήτρια! Εμπνευσμένη παρουσίαση!
vassotab
σε ευχαριστούμε πολύ για την επίσκεψη και τα καλά σου λόγια. Πολύ ευγενικό εκ μέρους σου.
Υπέροχη δουλειά!!
Σας παραθέτω το papadiamandis.blogspot.com
Εκεί θα βρείτε μια ταινία για το 'Μοιρολόι της Φώκιας" του κυρ-Αλέξανδρου Παπαδιμάντη!
Δημοσίευση σχολίου