το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2011

Εκδήλωση βράβευσης για το διαγωνισμό «Παπαδιαμάντης - Ελύτης- Γκάτσος -Τσίρκας: 100 χρόνια μετά!!!»

Στο πλαίσιο της δράσης "100 χρόνια μετά..." το ΥΠΔΒΜΘ διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση και τη βράβευση των διακριθέντων έργων του λογοτεχνικού διαγωνισμού «Παπαδιαμάντης - Ελύτης - Γκάτσος - Τσίρκας: 100 χρόνια μετά!!!» από την Υπουργό, κ. Άννα Διαμαντοπούλου. Η εκδήλωση θα γίνει στην Αθήνα στην αίθουσα Γαλάτεια Σαράντη του ΥΠΔΒΜΘ την Παρασκευή, 2 Δεκεμβρίου 2011 και θα μεταδοθεί ζωντανά από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

Μετά την προβολή των έργων από κάθε ομάδα θα αναπτυχθεί συζήτηση σε πάνελ μαθητών – εκπαιδευτικών με άξονες: 
α) «Παπαδιαμάντης, Ελύτης, Γκάτσος, Τσίρκας: Εκατό χρόνια μετά: οι αξίες τους, η έμπνευσή τους, οι στίχοι τους, τα διηγήματά τους, τα μυθιστορήματα είναι εδώ, ο πηλός της ιστορικής, ηθικής και αισθητικής μας συνείδησης» και 
β) «τα έργα τέχνης ως προνομιακό μέσο δημιουργικότητας, καινοτομίας, διαλόγου, έρευνας, ερμηνείας και συλλογικής εργασίας στο Νέο Σχολείο».

Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2011

Τα Γιάννενα στα χνάρια των Περιηγητών

 ΤΑ ΣΕΡΑΓΙΑ ΤΟΥ ΑΛΗ ΠΑΣΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΓΙΩΝ ΤΟΥ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ
χαλκογραφία των C. R. Cockerell και T. Higham (1820)
(συλλογή Α. Παπασταύρου)

Στη μέση διακρίνεται το σεράι του Αλή, ενώ δεξιά και αριστερά τα  σεράγια των γιων του Μουχτάρ και Βελή. Το κτιριακό συγκρότητα κτίστηκε το 1805, όταν ο Αλή αποφάσισε να εγκαταλείψει το παλιό σεράι στο Ιτς Καλέ (σημαίνει "εσωτερικό φρούριο"). Για το σκοπό αυτό έφερε από τη Βιέννη τον αρχιτέκτονα Freywald μετά τη μεσολάβηση του Γιαννιώτη μεγαλέμπορου Ιωάννη Σταύρου, πατέρα του ιδρυτή της Εθνικής Τράπεζας Γεωργίου Σταύρου.
Ο περιηγητής W. M. Leake έγραψε στο χρονικό του: "Το καινούργιο σεράι του Βεζύρη με την ανάλαφρη κινέζικη αρχιτεκτονική του έρχεται σε χτυπητή αντίθεση με τη ρωμαλέα απλότητα του τοπίου".

Η περίοδος 1810-1814 έχει τη σφραγίδα του Λόρδου Μπάυρον. Η περιπλάνησή του στην Ελλάδα έχει και μια άλλη διάσταση που αφορά στην Ήπειρο. Όσοι περιηγητές επισκέφθηκαν αυτή την άγρια ορεινή περιοχή της Ελλάδας μετά απ` αυτόν, τα βιβλία του κρατούσαν, στα βήματά του οδοιπορούσαν.

Ο Λόρδος Μπάυρον (1788-1824) είναι ίσως η σημαντικότερη προσωπικότητα που επισκέφθηκε τα Γιάννενα αλλά και την Ελλάδα στην ανατολή του 19ου αιώνα. Ανήκε στην προνομιούχο κοινωνική τάξη της Βρετανίας και ήταν περήφανος για τον τίτλο του και τις σπουδές του.


Η ομορφιά του Μπάυρον είναι τέτοια που κάνει τον καθένα να ονειρεύεται. 
Το πρόσωπό του μοιάζει με ωραίο αλαβάστρινο βάζο, που φωτίζεται από ένα εσωτερικό φως. 
Τα χρυσόξανθα μαλλιά του θυμίζουν αρχαίο θεό.
Sir Walter Scott

Δημήτρης Υφαντής, KAIΓΟΜΑΙ ΚΑΙ ΣΙΓΟΛΙΩΝΩ

 
ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΤΑΞΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΜΠΑΫΡΟΝ (1809-1811)
χαλκογραφία, ανυπόγραφη (π. 1815)
(συλλογή Α. Παπασταύρου)

Το χαρακτικό περιλαμβάνεται σε μία από τις πρώτες εκδόσεις του Childe Harold`s Pilgrimage. Περιμετρικά διακοσμείται με μινιατούρες από τις περιοχές που επισκέφθηκε ο Ποιητής κατά την περιήγησή του.

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΟΥ ΑΡΓΥΡΗ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ
χαλκογραφία, των C. R. Cockerell και F. C, Lewis (1815)

Στο γιαννιώτικο αρχοντικό φιλοξενήθηκαν ο Μπάυρον και ο φίλος του Hobhouse όταν επισκέφθηκαν τα Γιάννενα. Σ` αυτό, στις 31 Οκτωβρίου 1809 ο Ποιητής, συνεπαρμένος από την ηπειρωτική του εμπειρία, άρχισε να γράφει το  "Προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ". Το ονομαστό αρχοντικό καταστράφηκε ολοσχερώς κατά την πυρπόληση της πόλης των Ιωαννίνων από τον Αλή στις 24-27 Αυγούστου 1820.

Από τα σκοτεινά προχώματα τούτης της χώρας της τραχειάς
ως τις Ιλλυρικές πεδιάδες βουνά θεσπέσια περνάς.
Και ανάμεσά τους τόσα μέρη που κι η ιστορία δεν τα ξέρει.
Και η Αττική η φημισμένη τόσες κοιλάδες - αγκαλιές
δεν τις προσφέρει.
Και ο λατρευτός ο Παρνασσός μας και κλασικός
μέχρι και αυτός
θα υστερήσει αν συγκριθεί με τις τοποθεσίες αυτές,
που πέρα από τις σκυθρωπές στέκουν τις παραλίες.
Τσάιλντ Χάρολντ (απόδ. Μ. Κεσίση) 

Οι ψηφιοποιημένες εικόνες και τα συνοδευτικά τους κείμενα προέρχονται από τα  Λευκώματα του  κ. ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ, Α.:
  1. Λόρδος Μπάυρον, από τα Γιάννενα στην αθανασία, τόμος Α΄ ΔΩΔΩΝΗ - ΟΔΥΣΣΕΑΣ, 2006
  2. Τα Γιάννινα του 19ου αιώνα -όπως τα περιέγραψαν και τα απεικόνισαν οι ξένοι περιηγητές- Λεύκωμα 1994
Και το ταξίδι μας συνεχίζεται...

Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2011

Γιάννης Ρίτσος, "Ημερολόγιο μιας εβδομάδας" του Πολυτεχνείου

πηγή εικόνας
Εαρινή Συμφωνία



Το «Ημερολόγιο μιας εβδομάδας» του Πολυτεχνείου γράφτηκε από τον Γιάννη Ρίτσο τις ημέρες των γεγονότων της εξέγερσης του Πολυτεχνείου τον Νοέμβριο του 1973.


 
 

Σάββατο, 12 Νοεμβρίου 2011

The Kavafis Project. Η ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη μέσα από τη μουσική του Αλέξανδρου Καρόζα

"Πάντα στον νου σου νάχεις την Ιθάκη.
Το φθάσιμον εκεί είν’ ο προορισμός σου."

Ο συνθέτης Αλέξανδρος Καρόζας μελοποίησε ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη με φιλοσοφικές, ιστορικές και ερωτικές αναφορές, με έναν τρόπο που περικλείει μουσικά την ποικιλόχρωμη κουλτούρα του Ελληνισμού και βασίζεται σε αυθεντικές ρίζες κλασικής, ελληνικής και ευρύτερα μεσογειακής μουσικής παράδοσης. Η Ορχήστρα "Wiener KammerOrchester" της Βιέννης, η Χορωδία "Wiener Singakademie" της Βιέννης και ο Γιώργος Νταλάρας, τιμούν με ένα λυρικό έργο τον μεγάλο ποιητή Κωνσταντίνο Καβάφη. Ο Bruno Ganz, ένας  από τους πιο σημαντικούς γερμανόφωνους ηθοποιούς,  θα απαγγείλει τα ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη. Παγκόσμια Πρεμιέρα, Σάββατο, 26 Νοεμβρίου 2011.

Πηγή: http://www.kavafis.net/index.html

Κωνσταντίνος Καβάφης (1863-1933)

"ΕΙΜΑΙ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΤΙΣ την καταγωγήν, αλλά εγεννήθηκα στην Αλεξάνδρεια - σ` ένα σπίτι της οδού Σερίφ· μικρός πολύ έφυγα, και αρκετό μέρος της παιδικής μου ηλικίας το πέρασα στην Αγγλία. Κατόπιν επεσκέφθην την χώραν αυτήν μεγάλος, αλλά για μικρόν χρονικόν διάστημα. Διέμεινα και στην Γαλλία. Στην εφηβική μου ηλικίαν κατοίκησα υπέρ τα δύο έτη στην Κωνσταντινούπολι. Στην Ελλάδα είναι πολλά χρόνια που δεν επήγα. 
Η τελευταία μου εργασία ήταν υπαλλήλου εις ένα κυβερνητικόν γραφείον εξαρτώμενον από το υπουργείον των Δημοσίων Έργων της Αιγύπτου. Ξέρω Αγγλικά, Γαλλικά και ολίγα Ιταλικά".
Κ. Π. Καβάφης
 

Το βιογραφικό του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη αφηγείται ο Δ. Ν. Μαρωνίτης. Από το CD  Ν. Ξυδάκης, Μια προσωπογραφία του Κ. Π. Καβάφη Rue Lepsius. Ποίηση: Διονύσης Καψάλης.

Κυριακή, 6 Νοεμβρίου 2011

Η αίσθηση της κατάρρευσης

Σαλβαντόρ Νταλί, Η επιμονή της μνήμης ή Τα εύκαμπτα ρολόγια (1931)
(Νέα Υόρκη, The Museum of Modern Art)


Σ` ένα ερημικό παραθαλάσιο τοπίο τρία γιγάντια ρολόγια τσέπης  μαλακώνουν και σαν γλώσσες, το ένα  κρέμεται από ένα ξερόκλαδο, το άλλο κολλάει πάνω σ` ένα βάθρο και το τρίτο πάνω σ` ένα μόρφωμα με τα χαρακτηριστικά του προσώπου του Νταλί, με μακριές βλεφαρίδες αλλά χωρίς στόμα. Ένα τέταρτο, κανονικό στο σχήμα αλλά χωρίς δείκτες και αριθμούς ρολόι, κατατρώγεται από μυρμήγκια.

Όπως γράφει ο ίδιος ο ισπανός καλλιτέχνης στην αυτοβιογραφία του Η Μυστική Ζωή του Σαλβαντόρ Νταλί, η εικόνα των "μαλακών" ρολογιών του ήρθε ένα βραδάκι που η  σύζυγός του Γκαλά είχε βγει με φίλους. Ο ίδιος δεν αισθανόταν και πολύ καλά και έμεινε σπίτι όπου δείπνησε με τυρί καμαμπέρ. Η μαλακή υφή και η στογγυλή φόρμα του τυριού γέννησαν στον καλλιτέχνη την ιδέα να προσθέσει τα "εύκαμπτα ρολόγια" σε μια πανοραμική άποψη του κόλπου του Πορτ Λιγκάτ την ώρα του δειλινού, που βρισκόταν ήδη στο καβαλέτο του. Ο πίνακας ολοκληρώθηκε σε λίγες ώρες.

Στο τοπίο της γενέτειράς του, που με την ερημιά του εντείνει την ανησυχία, τα "εύκαμπτα ρολόγια" λιώνουν συμβολίζοντας τη σχετικότητα του χώρου και του χρόνου. Με στοχαστική διάθεση ο καλλιτέχνης απεικονίζει σουρεαλιστικά την κατάρρευση της ανθρώπινης αντίληψης για τη δεδομένη κοσμική τάξη. 

Με παρόμοια στοχαστική διάθεση,  αισθάνομαι το τελευταίο διάστημα θύμα ενός ασφυκτικού εναγκαλισμού με το χρόνο στον τόπο μου, που  μετράει αντίστροφα προς την κατάρρευση.

Βιβλιογραφία
Χαραλαμπόπουλος, Α., Η τέχνη του 20ου αιώνα , τ. ΙΙ, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 1993.
Μεγάλοι Ζωγράφοι: Νταλί. Από τη Βιβλιοθήκη Τέχνης της Καθημερινής.

Φτιάξτε τον πίνακα








provided by flash-gear.com