το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Παρασκευή 27 Μαρτίου 2009

«Το Γυναικείο Στήθος ως Πολιτισμική Εικόνα»

η αφίσα της εκδήλωσης

Την Πέμπτη, 2 Απριλίου 2009, ώρα 7 μ.μ. στο Συνεδριακό Κέντρο «Κάρολος Παπούλιας» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, θα δώσει Διάλεξη η Dr Marilyn Yalom, Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Stanford της Καλιφόρνια των Η.Π.Α., με θέμα:

«Το Γυναικείο Στήθος ως Πολιτισμική Εικόνα»

Προλογίζει:
ο κ. Ιωάννης Γεροθανάσης, Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Την κ. Marilyn Yalom παρουσιάζει η κ. Μαρίνα Βρέλλη-Ζάχου, Αναπλ. Καθηγήτρια του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας.

Η εκδήλωση γίνεται στο πλαίσιο της απόφασης του Πρυτανικού Συμβουλίου του Παν/μίου Ιωαννίνων να προσκαλούνται στο Πανεπιστήμιο, ανά τακτά διαστήματα, επιστήμονες με διεθνή καταξίωση και κύρος, προκειμένου να προσφέρουν διαλέξεις σε καίρια θέματα των Θετικών και των Ανθρωπιστικών Επιστημών.

Η Μαίριλυν Γιάλομ έρχεται άνταποκρινόμενη σε πρόσκληση της κ. Μαρίνας Βρέλλη-Ζάχου.

Να προσθέσω εκ των υστέρων και την πρόσκληση με το πρόγραμμα, που μόλις τα έλαβα.

Τρίτη 24 Μαρτίου 2009

Γιάννης Ρίτσος, Πρωινό Άστρο


Το "Πρωινό Άστρο" είναι το ποίημα που έγραψε ο Γιάννης Ρίτσος για το κοριτσάκι του, όταν έγινε πατέρας. Είναι το ποίημα της πατρικής στοργής και της λυρικής φαντασίας. Είναι ένα ποίημα "που μόνο ένας παλμογράφος θα μπορούσε να "οπτικοποιήσει" και να καταγράψει τους παλμούς της εκπληκτικής ευαισθησίας του". Ο ίδιος ο Ρίτσος το χαρακτηρίζει "Μικρή εγκυκλοπαίδεια υποκοριστικών" για την κορούλα του.

Κοριτσάκι μου, θέλω να σου φέρω
τα φαναράκια των κρίνων
να σου φέγγουν στον ύπνο σου.

Θέλω να σου φέρω
ένα περιβολάκι
ζωγραφισμένο με λουλουδόσκονη
πάνω στο φτερό μιας πεταλούδας
για να σεργιανάει το γαλανό όνειρό σου.

Θέλω να σου φέρω
ένα σταυρουλάκι αυγινό φως
δυο αχτίνες σταυρωτές απ` τους στίχους μου
να σου ξορκίζουν το κακό
να σου φωτάνε
μη μου σκοντάψεις, κοριτσάκι,
έτσι γυμνόποδο και τρυφερό
στ` αγκάθι κ` ενός ίσκιου.

Κοιμήσου.
Να μεγαλώσεις γρήγορα.
Έχεις να κάνεις πολύ δρόμο, κοριτσάκι,
κ` έχεις δυό πεδιλάκια μόνο από ουρανό.
Κοιμήσου.

Το Πρωινό Άστρο είναι η παρουσίαση με την οποία εκπροσωπήθηκε το σχολείο μου στην εκδήλωση του Μουσείου Μπενάκη το Σάββατο, 21 Μάρτη για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, που ήταν αφιερωμένη στο ποιητή Γιάννη Ρίτσο.
Είναι συνδυασμός σχηματικής ποίησης, εικαστικής απόδοσης και οπτικοποίησης των στίχων.
Όλα ξεκίνησαν από τη διαδικτυακή μου γνωριμία με τον εξαιρετικής ευαισθησίας, γενναιοδωρίας και ζεστασιάς συνάδελφο Διονύση Μάνεση, φιλόλογο του 6ου λυκείου Καλλιθέας, ο οποίος μας οδήγησε στην εκδήλωση του Μουσείου Μπενάκη. Τον ευχαριστώ από την καρδιά μου γι αυτή τη μοναδική εμπειρία.

Επίσης, με την ανεκτίμητη βοήθεια των φίλων μου, που κι αυτούς από το διαδίκτυο τους γνώρισα, Έλενας Ελληνιάδου, Βασίλη Ζιακόπουλου και Σωτήρη Τερζίδη, κατάφερα να ανεβάζω την παρουσίαση στο youtube. Χωρίς αυτούς θα μου ήταν αδύνατο να κάνω κάτι τέτοιο.
Τους υπέρ-ευχαριστώ όλους. Τους αγαπώ πολύ.
Περισσότερα στο ιστολόγιο του σχολείου μου: Χρυσόμυγα

Κυριακή 22 Μαρτίου 2009

Όλα τα ποιήματά σου

"Θέλω να κάνω μαζί σου αυτό που κάνει η άνοιξη στις κερασιές"
Pablo Neruda

Παγκόσμια μέρα ποίησης η χθεσινή, καλοί μου συμπολίτες. Ναι, μέρα ποίησης! Δεν είναι υπέροχο; Αλήθεια, ποιος χρειάζεται ακόμα μια ανάλυση για την τρέχουσα επικαιρότητα, ακόμα ένα άρθρο γνώμης για την οικονομική κρίση, ποιος αποκομίζει το ελάχιστο από τις έντυπες αψιμαχίες; Για να είμαι ειλικρινής, άλλα με απασχολούν αυτόν τον καιρό, που μου επιτρέπουν την παράφραση: "Εκτός από το Κυπριακό, υπάρχει κι η μοναξιά".

Ομολογώ ότι δυσκολεύτηκα να καταλήξω στην προμετωπίδα του σημερινού άρθρου. Πώς να διαλέξεις από τους τόσους ποιητές που σου μίλησαν ψιθυριστά; Που δέθηκαν για πάντα με ανθρώπους και τις στροφές του χρόνου, με τον πιο βαθύ εαυτό σου; Η αιτία της επιλογής της συγκεκριμένης μέρας μού διαφεύγει. Ωστόσο, έχω μια υποψία ότι η εαρινή ισημερία δεν ήταν τυχαία επιλογή. Κοιτάξτε την άνοιξη που εισβάλλει θριαμβευτικά μέσα στον κόσμο μας, σε κάθε μας αίσθηση, και θα καταλάβετε. Αφουγκραστείτε το σώμα σας που αρχίζει να ακολουθεί αλλιώτικους κιρκαδικούς κύκλους, ανταποκρινόμενο στο κάλεσμα που πάντα επιστρέφει τέτοιο καιρό. Χαζέψτε τις πάπιες στα πάρκα που κυνηγιούνται διαρκώς. Αυτό το θαύμα που συμβαίνει, η ίδια η ζωή, ξετυλίγεται μπροστά μας κάθε στιγμή.

Θα 'θελα αυτή η ψυχεγερτική δύναμή της να χαριζόταν στον καθένα. Να διασπά περιφρονητικά τις πειθαρχημένες γραμμές της καθημερινής ρουτίνας και να σε βγάζει από το δρόμο σου. Να γεννά και να τρέφει τα πιο προσωπικά όνειρα, τις πιο συλλογικές καταξιώσεις. Να συντροφεύει κάθε σκέψη σου και να δημιουργεί αμέτρητες εκρήξεις πυροτεχνημάτων μέσα στη μέση της μέρας, καθώς κοιτάς το κορίτσι σου να βαδίζει ανάλαφρα.

Ξέρω, ονειρεύομαι ένα κόσμο ουτοπικό κι ανέφικτο - για τους πολλούς. Δυσκολεύομαι, να σας πω την αλήθεια, να συνηθίσω το προκαθορισμένο πρόγραμμα, το γρήγορο φαγητό, τις υπολογισμένες διαδρομές. Και γι' αυτό με σαγηνεύουν οι παρασπονδίες κι οι παρορμήσεις της στιγμής. Έχω την άποψη ότι έχουμε εκπαιδευθεί τόσο καλά στην όψη της βίας και του γκρίζου, που δεν μπορούμε καν να στοχαστούμε ή να προσέξουμε την ομορφιά.

Κάντε κάτι διαφορετικό αυτές τις μέρες. Πατήστε "παύση" και αγνοήστε τις προσχηματικές αγωνίες, αντισταθείτε στους φρενήρεις ρυθμούς που σας αλλοτριώνουν, τους αφορισμούς του κάθε ξερόλα. Κατεβάστε από τη βιβλιοθήκη ένα βιβλίο με ποιήματα ή, καλύτερα, αγοράστε ένα καινούργιο. Κι όποιο σας αγγίξει, απευθύνετέ το ξαφνικά σ' όποιον πιο πολύ επιθυμείτε. Εγώ έχω ήδη βρει και τα δύο.

Ο Νικόλας Κυριάκου "δεν είναι παρά ένας σύντροφος τρελός από καλύτερες μέρες".

του Νικόλα Κυριάκου στον ΠΟΛΙΤΗ ONLINE

Σάββατο 21 Μαρτίου 2009

Εικαστικές αφίσες με στίχους του Γιάννη Ρίτσου


Για την ημέρα της ποίησης που γιορτάζεται συμβολικά την 21η Μαρτίου – πρώτη ημέρα της Άνοιξης, εικαστικές αφίσες (σε σχεδιασμό Σταύρου Κούλα) με στίχους του ποιητή Γιάννη Ρίτσου προβάλλονται από σήμερα στις οθόνες στους σταθμούς του ΜΕΤΡΟ για ένα μήνα, ενώ στα βαγόνια του ΤΡΑΜ η καμπάνια θα συνεχιστεί για όλη τη χρονιά και θα εμπλουτίζεται συνεχώς με νέο υλικό.
Αυτή η καμπάνια της ποίησης που επαναλαμβάνεται με μεγάλη επιτυχία από το 2005 στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς συναντά κάθε Άνοιξη το κοινό δίνοντας μια ποιητική διάσταση στις καθημερινές του μετακινήσεις.
Τον ποιητή της Ρωμιοσύνης άλλωστε τιμά φέτος όλη η Ελλάδα, αφού η ανακήρυξη του 2009 ως Έτος Ρίτσου, από το Υπουργείο Πολιτισμού, έδωσε το έναυσμα για τη διοργάνωση πλήθους εκδηλώσεων και αφιερωμάτων στον μεγάλο ποιητή, που εκατό χρόνια μετά τη γέννησή του φαίνεται να συγκινεί ακόμη και να εμπνέει τις παλιές αλλά και τις νεότερες γενιές.
Πηγή: ΕΚΕΒΙ

Περισσότερα για ΠΟΙΗΣΗ από την alfavita

Πέμπτη 19 Μαρτίου 2009

Οδυσσέας Ελύτης, μια επέτειος



Επίγραμμα

Πριν απ' τα μάτια μου ήσουν φως.
Πριν απ' τον Έρωτα, έρωτας.
Κι όταν σε πήρε το φιλί
Γυναίκα.




13 χρόνια πέρασαν από το θάνατο του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη (18 Μαρτίου 1996).

Ο Ελύτης, τόσο απλός και τόσο σύνθετος ταυτόχρονα, κατάφερε να μιλήσει κατευθείαν στις καρδιές ανθρώπων που δεν είχαν ιδέα από ποίηση. Μίλησε για απλά, καθημερινά πράγματα, τη φύση, το φως, τον έρωτα, τη χαρά, τη λύπη, την Ελλάδα, τον πόλεμο, τη θλίψη. Κατάφερε να μας κάνει να ξυπνήσουμε απαλλαγμένοι από φόβους και σύγχρονα αδιέξοδα και αντικρύζοντας την ομορφιά που μας περιβάλλει μέσα από τη φύση, μέσα από την ελευθερία, μέσα από τον έρωτα να σκεφτούμε:

ΑΥΤΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΣ Ο ΜΙΚΡΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ

Το περιοδικό γραμμάτων και τεχνών ΒΑΚΧΙΚΟΝ στο τελευταίο τεύχος του Μαρτίου-Μαΐου 2009 δημοσιεύει άρθρο του Νίκου Μπίνου με θέμα "Οδυσσέας Ελύτης, μια επέτειος".


"Το Μονόγραμμα"

Ποίημα - σταθμός στη νέα ελληνική λογοτεχνία, είναι ίσως το πιο ερωτικό ποίημα του Οδ. Ελύτη. Γράφτηκε κατά τη διαμονή του στο Παρίσι (1969-1971). Η πρώτη έκδοση έγινε την άνοιξη του 1971 στις Βρυξέλλες σε χειρόγραφη μορφή.
Απαγγέλλουν ο Μίκης Θεοδωράκης και η Ιουλίτα Ηλιοπούλου
κάτω από τους ήχους του "Adagio" του Μ. Θεοδωράκη, που γράφτηκε το `93 στην Αθήνα και ηχογραφήθηκε τρία χρόνια αργότερα με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Πετρούπολης, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη.





"Η Ποίηση είναι το άλλο πρόσωπο της Υπερηφάνειας"

Τρίτη 17 Μαρτίου 2009

Ο Γιάννης Ρίτσος μέσα από τα μάτια των παιδιών

Αφιερωμένη στον Ποιητή της Ρωμιοσύνης, τον Γιάννη Ρίτσο, είναι η φετινή εκδήλωση, που ετοιμάζει το Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, στις 21 Μαρτίου. Αυτή τη φορά οι πρωταγωνιστές είναι τα παιδιά.

Ένας διαφορετικός τρόπος να γιορταστεί η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης μπορεί και να είναι ένας ουσιαστικός τρόπος για να γιορταστεί η Ποίηση. Το Μουσείο Μπενάκη, ακολουθώντας μια γόνιμη πρόταση της Αγγελικής Κώττη, αποφάσισε να αφιερώσει την εφετινή εκδήλωση στον Ποιητή της Ρωμιοσύνης, δεδομένου ότι το 2009 έχει ανακηρυχθεί επίσημα και «Έτος Γιάννη Ρίτσου». Αλλά, επιπλέον, αποφάσισε να «εμπιστευτεί» την εκδήλωση σε ανθρώπους που ελπίζουμε όλοι και θα θέλαμε να είναι οι πραγματικοί αναγνώστες της ποίησης: στα παιδιά.

Η πρόσκληση που απηύθυνε το Μουσείο Μπενάκη σε δύο σχολεία που διαθέτουν blog, στο 6ο Λύκειο Καλλιθέας και το 10ο Λύκειο Πειραιά, και έχουν επιδείξει ένα ενδιαφέρον για το έργο του Γιάννη Ρίτσου, συνάντησε θετικότατη ανταπόκριση: μαθητές και των δύο σχολείων δούλεψαν με κέφι και αφιέρωσαν πολύ χρόνο για να καταλάβουν τον ποιητή, να αισθανθούν τον πολίτη και κατανοήσουν το έργο του Γιάννη Ρίτσου.

Η παράσταση
«Να είσαι ήλιος, να χαρίζεις φως»


Μαθητές δύο σχολείων συναντιούνται πρώτα στο διαδίκτυο και μετά από κοντά, στα σχολεία τους, επιχειρώντας να συνθέσουν μια εκδήλωση τιμής για τον Γιάννη Ρίτσο. Συγκεντρώνουν υλικό, το μελετούν, προτείνουν και επιλέγουν: ποιήματα και πεζά, τραγούδια, σχέδια, φωτογραφίες, βίντεο, μαρτυρίες, συνεντεύξεις, CD, ντοκιμαντέρ. Μέσα από εκεί θα περάσει η ζωή και τα οράματα του ποιητή. Μονεμβασιά, παιδικά χρόνια, αγώνες και εξορίες, ανθρώπινες σχέσεις, ποίηση, έρωτας και επανάσταση. Μια ζωή που περνά απ’ το σκοτάδι, ατενίζοντας πεισματικά το φως, για να το σπαταλήσει κατόπιν· χαρίζοντάς το.

Τα παιδιά συγκινούνται, μεταφέρουν το χτες στο σήμερα, στη ζωή τους, ετοιμάζουν με ενθουσιασμό την εκδήλωσή τους. Ζωγραφίζουν, απαγγέλλουν, φτιάχνουν ταμπλό με φωτογραφικό και εικαστικό υλικό, τραγουδούν, κάνουν γκράφιτι, βιντεοσκοπούν, οπτικοποιούν τα ποιήματα, δημιουργούν.

Ολοκληρώνοντας την πρόβα, έχει ολοκληρωθεί κι η παράσταση.

Μουσείο Μπενάκη
Κτήριο οδού Πειραιώς
Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου
Τηλ. Πληροφοριών: 210 3453111


Πηγή: flash.gr

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2009

Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΠΑΕΙ ΣΙΝΕΜΑ...

Πέντε συναντήσεις για ταινίες και βιβλία

Οι συναντήσεις θα πραγματοποιηθούν στις 11 Μαρτίου, 1 και 29 Απριλίου, 13 και 20 Μαΐου, στο Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Συνάντηση πρώτη (Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2009)
Προβολή της ταινίας : "Το όνομα του Ρόδου" (1986). Σκηνοθεσία: Ζαν-Ζακ Ανό (βασισμένη στο βιβλίο του Ουμπέρτο Έκο).

Συνάντηση δεύτερη (Τετάρτη, 1 Απριλίου 2009)
Προβολή της ταινίας: "Μαντάμ Μποβαρύ" (1991). Σκηνοθεσία: Κλοντ Σαμπρόλ (βασισμένη στο βιβλίο του Γκ. Φλομπέρ).

Συνάντηση τρίτη (Τετάρτη, 29 Απριλίου 2009)
Προβολή της ταινίας : "Επιστροφή στο Howards End" (1992). Σκηνοθεσία: Τζέιμς Άιβορι, (βασισμένη στο βιβλίο του E. M. Forster).

Συνάντηση τέταρτη (Τετάρτη, 13 Μαΐου 2009)
Προβολή της ταινίας: "Η ένατη πύλη" (1999). Σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι (βασισμένη στο βιβλίο του Αρτούρο Περέζ Ρεβέρτε).

Συνάντηση πέμπτη (Τετάρτη, 20 Μαΐου 2009)
Προβολή της ταινίας: "Γυμνοί στον Ήλιο" (1960). Σκηνοθεσία : Ρενέ Κλεμάν (βασισμένη στο βιβλίο της Πατρίτσια Χάισμιθ).

Σχολιασμός / Συζήτηση
Αλέξανδρος Αλεξάκης, Αναπληρωτής καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας, Π.Ι.
Γιάννης Παπαθεοδώρου, Επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Π. Ι.
Χρήστος Δερμεντζόπουλος, Επίκουρος καθηγητής Ανθρωπολογίας της Τέχνης, Π. Ι.

Συντονιστής προβολών : Νίκος Βαδαλούκας

Είσοδος Ελεύθερη / Ελεύθερη συμμετοχή φοιτητών και διδασκόντων

Αίθουσα: 258 στη Βιβλιοθήκη, Ισόγειο, Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Ώρα έναρξης : 18.30 μ.μ.

Τρίτη 10 Μαρτίου 2009

Mατωμένα χώματα: Η Διδώ Σωτηρίου μιλά στην Ελληνική Υπηρεσία του BBC

ΜΝΗΜΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΣ

"Φύσηξεν η νύχτα * σβήσανε τα σπίτια
κι είναι αργά στην ψυχή μου
Δεν ακούει κανένας * όπου κι αν χτυπήσω
η μνήμη με σκοτώνει"

(ΕΛΥΤΗΣ)

"70 τόσα χρόνια πίσω κι η ανάμνηση της γης που μας γέννησε, δε σβήνει, φουντώνει, γίνεται απόσταγμα, πετάει από το βίωμα ό,τι το ασκημίζει και κρατάει το άρωμα. Θαρρείς κι όσο περνούν τα χρόνια, τόσο σε ζώνει η θέρμη της Ανατολής, οι άνθρωποί της οι παλιοί, εκείνοι οι απλοί άνθρωποι, Τούρκοι και 'Ελληνες, θυμάσαι την αδελφική συμβίωση, τα χαμόγελα..."


ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ (1909-2004)

Στις 18 Φεβρουαρίου 2009 συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τη γέννηση της Διδώς Σωτηρίου. Γεννήθηκε το 1909 στο Αϊντίνι της Μικράς Ασίας.

"Εγώ γεννήθηκα στο Αϊντίνι της Μικράς Ασίας, κοντά στο Μαίαντρο, όπου και η λάσπη του ήτανε χρυσάφι, κι έκανε τα σπαρτά τρία μπόγια, έτσι που καβάλα στα ζώα οι άνθρωποι δεν φαινότανε κι έκανε και τα δέντρα να δίνουν γλυκό, κρουστό καρπό".

Με αυτά τα λόγια είχε περιγράψει τη γενέτειρά της η Διδώ Σωτηρίου μιλώντας, το 1986, στην Ελληνική Υπηρεσία του BBC.

Οι ελληνικοί πληθυσμοί στη Μικρά Ασία γνώρισαν ιδιαίτερη δημογραφική αύξηση στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα ως και τις παραμονές των Βαλκανικών Πολέμων (1912). Έκτοτε παρατηρείται σταδιακή μείωσή τους, καθώς το ελληνικό στοιχείο υπήρξε θύμα της πολεμικής εμπλοκής των δύο γειτονικών χωρών, της Ελλάδας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, στους Βαλκανικούς και τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ως "Εδέμ" χαρακτηρίζει ολόκληρη τη Μ. Ασία η Διδώ Σωτηρίου.

"Εδέμ ήταν ολόκληρη η Μ. Ασία για τους κατοίκους της, πολλά τα ελέη στα χέρια των Ρωμιών, εμπόριο, βιομηχανία, επιστήμη, τσιφλίκια, βαγόνια δικά τους είχανε στους σιδηρόδρομους και συχνά ερχόταν λόγιοι και ποιητές απ` την Ευρώπη και κυρίως απ` την Αθήνα, όπως είχε έρθει ο Αλέξανδρος Πάλλης, για να επισκεφθούν τα μέρη μας και τα μέρη της Έφεσος.
Το 1919 ύστερα, στη Σμύρνη, ήρθαν οι Έλληνες. Μεθυσμένος ήταν ο λαός από ευτυχία, οι ραγιάδες πίστευαν στ` αλήθεια πως ήρθε το πλήρωμα του χρόνου κι ο Βενιζέλος θα τους οδηγούσε στο στρατί, που φέρνει πέρα στην Αγια-Σοφιά. Θυμάμαι πως μέσα σε ώρες γέμισαν οι γειτονιές της γκιαούρ Ισμίρ γαλανόλευκες μεταξωτές σημαίες και στους δρόμους πατούσες πάνω σε φέσια. Μάης μήνας ήτανε, ευωδιές κι ο ελληνικός στόλος και κάθε λογής καράβια στο λιμάνι να σφυρίζουν θριαμβευτικά και να ξεμπαρκάρουν φουστανελάδες.
Δεν πέρασαν πολλοί μήνες, για να μην πω μέρες, που άρχισαν τα δύσκολα.
Σοβαρές στρατιωτικές δυνάμεις η Αντάντ δεν είχε κρατήσει μετά την ανακωχή..., γύρευαν απεγνωσμένα το χωροφύλακα του χεριού τους, έναν προσωρινό εντολοδόχο προς τήρησιν της τάξεως, ένα σκιάχτρο, αν θέλετε, να εκφοβίζουν τον Κεμάλ.
Η Μ. Βρετανία το ρόλο αυτό ήθελε να τον παίξει η Ελλάδα, γιατί τη θεωρούσε δικό της όργανο....
Το φοβερό είναι πως παρασύρθηκε κι ο Βενιζέλος και πίστεψε τις αόριστες υποσχέσεις μιας καταδικασμένης πολιτικής αντί, αντίθετα, να κοιτάξει να εξασφαλίσει το δίκαιο αίτημα της κατοχύρωσης των εθνικών δικαιωμάτων μιας αυτονομίας, θα λέγαμε, του ελληνισμού της Ανατολής.

Την περίοδο εκείνη είχαν γίνει μερικά σημαντικά γεγονότα που στρίμωξαν για τα καλά την Αντάντ. Πρώτα-πρώτα, σχηματίστηκε επαναστατική κυβέρνηση με επικεφαλής τον Κεμάλ.

Ο Μουσταφά Κεμάλ

Έτσι, λιγόστευαν, σχεδόν εξέλιπαν οι πιθανότητες να συνθηκολογήσει και να γίνει ο άνθρωπος του χεριού τους. Αντίθετα, έδινε στο λιγοστό δικό τους στρατό γερά χτυπήματα ο Κεμάλ, κυριολεκτικά ρεζιλέματα μερικές φορές.
Απελπιστική και η θέση των Βρετανικών αποσπασμάτων στην περιοχή των Στενών έτσι, που η παραμονή γινόταν προβληματική. Είχανε φτάσει σε δύσκολες καταστάσεις, επειδή πια δεν είχαν στρατό δικό τους εκεί, είχαν ίσα ίσα δυνάμεις για να κάνουν τα μοιράσματα και είχανε και τον ελληνικό στρατό που όποτε ήθελαν τον κινητοποιούσαν.








η προέλαση και η κατάρρευση

Φυσικά επωφελήθηκαν κι είπαν ν` αρχίσει να προχωρεί ο ελληνικός στρατός κι έβλεπες οι νίκες -εγώ το θυμάμαι, ήμουνα παιδί- όχι το παραληρούσε ο κόσμος, όχι το πίστευε, ν` ακούς να χτυπούν όλες οι καμπάνες σ` όλες τις εκκλησιές, να κλαίει ο κόσμος, να..., σπαραγμός. Ύστερα...;

Στην πατρίδα μου τ` Αϊντίνι, έγινε η πρώτη μικρή δοκιμή για τη μεγάλη δοκιμασία του `22. Στην άλλη πλευρά του Μαίαντρου βρισκόταν ιταλικός στρατός, που χολωμένος για τη στάση των συμμάχων απέναντι στις ιταλικές διεκδικήσεις, διευκόλυνε τους Τσέτες να κάνουνε γιουρούσι και να αναγκάσουνε τον ελληνικό στρατό να υποχωρήσει. Κάψανε την πόλη, σφάξανε, βιάσανε, από τη δική μας οικογένεια κάπου δέκα συγγενείς νεκροί. Τα περισσότερα ήταν παιδιά. Βρέθηκαν κατακρεουργημένα. Θυμάμαι πόσο με τραυμάτισαν όλα αυτά και οι ανατριχιαστικές ιστορίες που άκουγα για τον τρομερό Γιουρούκ Αλή, που από τις ρώγες των κοριτσιών, λέγαν ότι έκανε κομπολόγια".

Εικόνα της Σμύρνης μετά τον εμπρησμό.
Αθήνα, Φωτοϊστορικό Αρχείο Δήμου Νέας Σμύρνης.

Σκηνές δραματικές εκτυλίχθηκαν στην προκυμαία της Σμύρνης καθώς πολλοί περίμεναν με αγωνία την επιβίβασή τους σε κάποιο πλωτό μέσο. Στη φωτογραφία πρόσφυγες προσπαθούν να επιβιβασθούν σε πλοιάρια, ενώ απομακρύνεται άκατος αμερικανικού πολεμικού πλοίου.
Αθήνα, Φωτοϊστορικό Αρχείο Δήμου Νέας Σμύρνης

Με τα τρία χρόνια φωτιά και σφαγή μας ξερίζωσε πια οριστικά και μας πέταξε στο λιμάνι του Πειραιά με την πικρή ταμπέλα στο στήθος
ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Μικρασιάτες πρόσφυγες στο κατάστρωμα πλοίου.
Αθήνα, Φωτοϊστορικό Αρχείο Δήμου Νέας Σμύρνης.

Οι φωτογραφίες και οι χάρτες προέρχονται από την Ελληνική Ιστορία στο Διαδίκτυο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.

Κυριακή 8 Μαρτίου 2009

Ανέκδοτοι ύμνοι στη γυναίκα από τον ποιητή του έρωτα

Υμνος στη γυναίκα και στον έρωτα...

Το «Εθνος της Κυριακής» με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας παρουσιάζει σε παγκόσμια αποκλειστικότητα ένα ανέκδοτο ερωτικό ποίημα του τιμημένου με Νόμπελ Λογοτεχνίας Χιλιανού ποιητή Πάμπλο Νερούντα.
Το ποίημα γράφτηκε την περίοδο 1971-72 και το δώρισε ο Πάμπλο Νερούντα μαζί με άλλα, στον Ελληνα καθηγητή, τότε, Γιώργο Μάρκου -νυν ιδρυτή του Μουσείου της Ελληνικής Συλλογής Νόμπελ- που είχε πάει να τον επισκεφθεί στη χιλιανή πρεσβεία στο Παρίσι. Αυτή η ομάδα ποιημάτων που έγραψε τα τελευταία χρόνια της ζωής του και δεν πρόλαβε να τα εκδώσει θεωρούνται από τα πιο σπουδαία.

ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ

Εγώ σε έχω ονομάσει βασίλισσα/ Υπάρχουν πιο ψηλές από σένα, πιο ψηλές/Υπάρχουν πιο αγνές από σένα, πιο αγνές./Υπάρχουν πιο ωραίες από σένα, υπάρχουν πιο ωραίες./ Ομως εσύ είσαι η βασίλισσα./Οταν βγαίνεις στο δρόμο/κανένας δεν σ' αναγνωρίζει./ Κανένας δεν βλέπει την κρυστάλλινη κορώνα σου,/κανένας δεν κοιτάζει/το χαλί από κόκκινο χρυσάφι/που πατάς όπου περνάς,/το χαλί που δεν υπάρχει./Κι όταν βγαίνεις έξω/ φουσκώνουν όλα τα ποτάμια/στο σώμα μου, δονούν/τα ουράνια οι καμπάνες,/κι ένας ύμνος πλημμυρίζει τον κόσμο,/Μόνο εσύ κι εγώ,/ μόνο εσύ κι εγώ, έρωτά μου,/τον ακούμε.

(Απόδοση στην ελληνική γλώσσα: Κωνσταντίνος Μπούρας)

Ιστοσελίδα για τον Γιάννη Ρίτσο

Η ιστοσελίδα που ετοιμάζει το ΕΚΕΒΙ για τον ποιητή της Ρωμιοσύνης στοχεύει στη δυνατότητα του κοινού να γνωρίσει τον άνθρωπο και τον δημιουργό, το πολύπτυχο έργο του. Ως εκ τούτου, οι σύγχρονοι (και «καλωδιωμένοι» τεχνολογικά) αναγνώστες αναμένεται να διαπιστώσουν την πληρότητα και τις υποδομές της ιστοσελίδας, όντας ένα σημείο αναφοράς για τον Γιάννη Ρίτσο στον κυβερνοχώρο, ανεξάρτητα από την αφορμή του φετινού «Έτους Ρίτσου». Η ιστοσελίδα έχει σχεδιαστεί ώστε να προσφέρει στον ενδιαφερόμενο χρήστη πλήρες χρονολόγιο, ανθολόγιο του ποιητικού-πεζογραφικού-δοκιμιακού-εικαστικού έργου του, καθώς και μεταφρασμένων ποιημάτων του, οπτικοακουστικό υλικό. Οι μελετητές θα βρουν, επίσης, αποσπάσματα κριτικών και μελετών για το έργο του Ρίτσου, βιβλιογραφική ενημέρωση της περιόδου των δύο τελευταίων δεκαετιών (1990-2009) με πρόσφατες εκδόσεις και αποδελτίωση εντύπων.

Ρίτσος στο τραμ...
Στο πλαίσιο του εορτασμού του «Έτους Ρίτσου» το ΕΚΕΒΙ σε συνεργασία με την ΤΡΑΜ Α.Ε. σχεδιάζει την προβολή στίχων του τιμώμενου ποιητή εντός των οχημάτων του τραμ από τις οθόνες που υπάρχουν στα βαγόνια. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει στις 21 Μαρτίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, και θα συνεχιστεί για ολόκληρο το 2009.
Από το Newslletter του Μαρτίου, του ΕΚΕΒΙ

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2009

Από την Ενημέρωση της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα




Ψηφιακή Λογοτεχνία

Η Τζέσικα Πρέσμαν, επίκουρη καθηγήτρια Αγγλικών στο πανεπιστήμιο Γέιλ, ήταν καλεσμένη του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και παρουσίασε στο κοινό το "ρεύμα" της ψηφιακής λογοτεχνίας.

Η Ποιητική ωριμότητα της "γενιάς του `80"
Άρθρο της εφημερίδας "Καθημερινή" για τη γενιά του ’80 και, ειδικότερα, για τον Ευγένιο Αρανίτση, τον Χάρη Βλαβιανό και τη Δήμητρα Χριστοδούλου.

Η κόρη του Γιάννη Ρίτσου μιλά για την προσωπικότητα και το έργο του
Εκατό χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου (1909-1990). Για την προσωπικότητα και το έργο του μιλά στη "Μακεδονία" η κόρη του, Έρη Ρίτσου.

Άγνωστο νεανικό πορτρέτο του Κ. Καβάφη
Μία άγνωστη εικόνα του Κ. Καβάφη, που δείχνει τον ποιητή σε νεαρή ηλικία, αποκαλύπτει ο συλλέκτης και ποινικολόγος Κώστας Κούτρας.

36ο ετήσιο συνέδριο της Π.Ε.Φ.: "Η θέση της λογοτεχνίας στη Β/θμια Εκπαίδευση"
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Λέσβου θα φιλοξενήσει στη Λέσβο το 36ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων με θέμα "Η θέση της λογοτεχνίας στην Β/θμια Εκπ/ση". Το συνέδριο θα διεξαχθεί στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης από 12 έως 14 Νοεμβρίου.

Τετάρτη 4 Μαρτίου 2009

Το ταγκό της προσωπικής αντωνυμίας



Το βρήκα στην e-Πύλη των Φιλολόγων.
Ένα tango για τους μαθητές, για να μάθουν τις προσωπικές αντωνυμίες "και να πουν κι ένα τραγούδι" ή καλύτερα, για να πουν ένα τραγούδι και να τις μάθουν...
Ειδικό βραβείο σύνθεσης περιοδικού RAM, 2002.
Το video είναι απόσπασμα από το DVD "Comme un jardin la nuit" (Νυχτερινός κήπος), και πρόκειται για ζωντανή ηχογράφηση στη Lyon τον Σεπτέμβρη του 2008 της Αγγελικής Ιωννάτου και της Κατερίνας Φωτεινάκη, της οποίας είναι και η σύνθεση.

"Και η συνέχεια, ίσως με μια σάμπα για τα ανώμαλα ρήματα!"(ευφυέστατο και το σχόλιο).
Ποιος τα πιάνει τα πρωτάκια μου!

Τρίτη 3 Μαρτίου 2009

Οδυσσέας Ελύτης, Τα Ρω του έρωτα: Όλα τα πήρε το καλοκαίρι



Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
ττττ τ’ άγριο μαλλί σου στην τρικυμία
ττττ το ραντεβού μας η ώρα μία
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
ττττ τα μαύρα μάτια σου το μαντίλι
ττττ την εκκλησούλα με το καντήλι
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
ττττ κι εμάς τους δύο χέρι με χέρι

Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
ττττ με τα μισόλογα τα σβησμένα
ττττ τα καραβόπανα τα σχισμένα
Μες στις αφρόσκονες και τα φύκια
ττττ όλα τα πήρε τα πήγε πέρα
ττττ τους όρκους που έτρεμαν στον αέρα
Όλα τα πήρε το καλοκαίρι
ττττ κι εμάς τους δύο χέρι με χέρι.