το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Τρίτη 27 Ιανουαρίου 2009

Γ. Ρίτσος. Όψεις ενός μεγάλου ποιητή


Πολλές οι επετειακές δράσεις και εκδηλώσεις για τον εορτασμό του "Έτους Ρίτσου". Στην πρωτοπορία των διοργανωτών το ΕΚΕΒΙ και το μουσείο Μπενάκη.

Στις 21 Μάρτη, Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, αναμένεται να λειτουργήσει ο διαδικτυακός τόπος του ΕΚΕΒΙ με γραπτό και οπτικοακουστικό υλικό από το ποιητικό και εικαστικό έργο του Γ. Ρίτσου, φωτογραφικά ντοκουμέντα, κλπ.

Το μουσείο Μπενάκη, στο οποίο η κόρη του ποιητή, Έρη Ρίτσου και η γυναίκα του Φαλίτσα δώρισαν το αρχείο του Γιάννη Ρίτσου, προγραμματίζει επίσης πολλές εκδηλώσεις, ενώ ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης θα γίνει μ` έναν πρωτότυπο τρόπο, με τη συμμετοχή μαθητών του Λυκείου Καλλιθέας που αγαπούν το Ρίτσο και έχουν οπτικοποιήσει ποιήματά του. >>>


Έχουν ήδη κυκλοφορήσει αρκετές, επιμελημένες εκδόσεις, στο πλαίσιο των εορτασμών για το έτος Ρίτσου:
  • Καθημερινό ραντεβού με το Ρίτσο μας προσφέρει το ημερολόγιο του Μουσείου Μπενάκη για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Το καθημερινό του ξεφύλλισμα αποτελεί κάτι σαν μια βαθιά ανάσα σε ξέφωτο βουνοκορφής. Επιμελήτρια της έκδοσης η Αγγελική Κώττη.

  • Διεθνές Συνέδριο: Ο ποιητής και πολίτης Γιάννης Ρίτσος. Οι εισηγήσεις. Στον τόμο αποτυπώνεται η επεξεργασμένη μορφή των τριάντα τριών εισηγήσεων οι οποίες παρουσιάστηκαν στο Διεθνές Συνέδριο με τίτλο: "Ο ποιητής και ο πολίτης Γιάννης Ρίτσος", που οργάνωσε το Μουσείο Μπενάκη, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, από τις 28 Σεπτεμβρίου μέχρι την 1 Οκτωβρίου του 2005.

  • Σαράντα εννέα δελτάρια και είκοσι οκτώ γράμματα του ποιητή προς τον Άρη Αλεξάνδρου και, κυρίως τη σύντροφό του, ποιήτρια Καίτη Δρόσου, συγκεντρώθηκαν στον τόμο "Τροχιές σε διασταύρωση". Σταλμένα από τόπους εξορίας, δεν είναι μόνο τεκμήρια μιας μεγάλης φιλίας, αλλά και ντοκουμέντα με ιστορική και λογοτεχνική αξία.

    "Γιάννης Ρίτσος - Αυτοβιογραφία". Βιβλίο - λεύκωμα για το έργο και την πορεία ζωής του ποιητή της Ρωμιοσύνης, με σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα: χειρόγραφα ποιημάτων, σημειώσεις, δελτάρια αλληλογραφίας, ανέκδοτες φωτογραφίες, αυτόγραφα και το εικαστικό έργο του, από τον Γιώργο και την Ηρώ Σγουράκη. Μαζί στο λεύκωμα και το dvd της αυτοβιογραφικής κινηματογραφικής ταινίας του που γυρίστηκε το 1984 στους τόπους που έζησε ο ποιητής: Μονεμβασιά, Αθήνα, Καρλόβασι Σάμου και στις εξορίες: Κοντοπούλι Λήμνου, Άη Στράτης, Μακρόνησος, Γυάρος και , Παρθένι Λέρου, διάρκειας 78΄. Στον ιστότοπο Σγουράκης "Γιάννης Ρίτσος" περιλαμβάνονται πολλές πληροφορίες σχετικά.

    Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2009

    Σεμινάριο για εκπαιδευτικούς: «Διδάσκοντας αρχαίο δράμα στο σχολείο»

    Προσωπεία κωμωδίας από πομπηιανό ψηφιδωτό

    Το Εργαστήριο Τεκμηρίωσης Ιστορικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του τμήματος Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κέρκυρας και το Κέντρο Έρευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Δράματος «Δεσμοί» σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της διδασκαλίας του αρχαίου ελληνικού δράματος στη μέση εκπαίδευση, πραγματοποιούν επιμορφωτικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς. Το σεμινάριο θα είναι βιωματικό. Οι συμμετέχοντες θα πάρουν μέρος σε 5 εργαστήρια (κινησιολογίας, θεατρικού προσωπείου, μουσικής, σκηνογραφίας και υποκριτικής ) συνολικής διάρκειας 40 ωρών.

    Θέατρο & Εκπαίδευση – Σεμινάριο υποκριτικής τέχνης για εκπαιδευτικούς
    «Διδάσκοντας αρχαίο δράμα στο σχολείο»

    Κέρκυρα
    31 Ιανουαρίου με 15 Φεβρουαρίου 2009
    1ο Γυμνάσιο Κέρκυρας, Ριζοσπαστών Βουλευτών 6


    Τα εργαστήρια μπορούν να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικοί, κατά προτεραιότητα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, φοιτητές, αλλά και όσοι ενδιαφέρονται για θεατρικές εφαρμογές στην εκπαιδευτική διαδικασία. Προηγούμενη εμπειρία των συμμετεχόντων είναι επιθυμητή.

    Εισηγητές είναι σημαντικοί άνθρωποι της θεατρικής τέχνης, η ηθοποιός - σκηνοθέτης Λυδία Κονιόρδου, η χορογράφος Έρση Πήττα , ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζαμπουλάκης , ο μουσικός Γιώργος Μπουντουβής και ο σκηνογράφος - ενδυματολόγος Κωνσταντίνος Ζαμάνης.

    Άντε τυχεροί Κερκυραίοι!

    Στον ιστότοπο του Κέντρου Έρευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Δράματος «Δεσμοί» μπορούμε να βρούμε ωραία παιχνίδια για το αρχαίο δράμα.

    Ψάξε στην Ευρώπη, θα βρεις

    Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό σύστημα ενημέρωσης για την εκπαίδευση «Eurydice-Ευρυδίκη», αλλά και έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η εισαγωγή στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια γίνεται σε γενικές γραμμές με τρεις τρόπους:


    1. Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα αποφασίζουν μόνα τους τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουν υποψήφιους και έχουν λόγο για τον αριθμό τους. Το σύστημα αυτό ακολουθείται για όλα τα ΑΕΙ, εκτός από ορισμένα κράτη, όπου οι υποψήφιοι τεχνικών και καλλιτεχνικών σπουδών επιλέγονται με βάση ειδικά τεστ. Ιδιαίτεροι κανόνες ισχύουν συχνά για την Ιατρική.
    2. Τα ιδρύματα κάνουν δεκτές όλες τις αιτήσεις των υποψηφίων, καθώς η πρόσβαση σε αυτά είναι ελεύθερη. Θέτουν, όμως, κάποιες στοιχειώδεις προϋποθέσεις.
    3. Οι κυβερνήσεις καθορίζουν τον αριθμό των υποψηφίων που θα εισαχθούν σε κάθε σχολή και τα ιδρύματα μπορούν να εκφέρουν τη δική τους γνώμη σχετικά με τις δικές τους δυνατότητες.
    Ας δούμε, όμως, τι ισχύει σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες χώρες της Ευρώπης:
    Η συνέχεια στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

    Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2009

    Στρ. Δούκα, Ιστορία ενός αιχμαλώτου

    Στρατής Δούκας (1895-1983)

    Η "Ιστορία ενός αιχμαλώτου" (1929) του Στρατή Δούκα, πρέπει να καταταχτεί στην πολεμική πεζογραφία. Το βιβλίο τούτο είναι ένα σύντομο πεζογράφημα που μας αφηγείται σε ύφος πυκνό, περιεκτικό, απλό και απέριττο την ιστορία ενός αιχμαλώτου της μικρασιατικής καταστροφής και κυρίως τις περιπέτειες της διαφυγής του. Ο αστόλιστος και πυκνός τρόπος της έκφρασης και του ύφους θυμίζει κάπως Μακρυγιάννη. Ο γοργός και παραστατικός διάλογος, το ίδιο. Τα τρομακτικά περιστατικά, τα βάσανα και οι ταλαιπωρίες, που πέρασε ο αιχμάλωτος αυτός και οι συνάδελφοί του, εξιστορούνται ξερά και απλά... (Απόστ. Σαχίνη "Η σύγχρονη πεζογραφία μας).




    Η "Ιστορία" του Στρατή Δούκα
    Η "Ιστορία ενός αιχμαλώτου", το αφήγημα που καθιέρωσε αμέσως τον συγγραφέα του ως λογοτέχνη, γράφει ο Δ. Τζιόβας στο ΒΗΜΑ είναι μία από τις συντομότερες και πιο δραστικές διηγήσεις της περιπέτειας όσων δεν μπόρεσαν να διαφύγουν έγκαιρα από τη Μικρασιατική ακτή το 1922.


    Ο Στρατής Δούκας το 1942 παντρεύτηκε τη Δήμητρα Μαγκανά
    (γεν. 1903) η οποία είχε δυο παιδιά από τον πρώτο της γάμο

    Το αρχείο του Στρατή Δούκα βρίσκεται στο Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο. Στην περιγραφή μπορούμε να διαβάσουμε βιογραφικό σημείωμα του λογοτέχνη και αναλυτική περιγραφή του αρχείου. Στις συμπληρωματικές πηγές αναφέρεται ότι τμήμα του αρχείου βρίσκεται στο Α.Π.Θ. Όπως επισημαίνει και η Ελληνική Αρχειακή Εταιρεία η συνηθέστερη πρακτική στην ελληνική πραγματικότητα είναι αυτή της διάσπασης των αρχείων και της διαφορετικής τύχης και κατάληξης κάθε τμήματος.


    Κηδεία του Ιδομενέως (τέμπερα, 1983)
    που ζωγράφισε ο φίλος του Δούκα Ν. Γ. Πεντζίκης όταν πληροφορήθηκε το θάνατό του


    Το κείμενο αυτό διδάσκεται στο μάθημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας θεωρητικής κατεύθυνσης Γ΄ Λυκείου. Βρήκα στο διαδίκτυο ένα πολύ χρήσιμο (για φιλολόγους) αρχείο Power Point που προέρχεται από ενημερωτικές συναντήσεις σχολικών συμβούλων φιλολόγων λυκείων ανατ. Αττικής. Δημιουργός η Αγάθη Γεωργιάδου, σχολική σύμβουλος. Η παρουσίαση αφορά και στο μάθημα της έκφρασης-έκθεσης Γ' Λυκείου και στα κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας Α΄, Β΄, Γ΄.

    Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2009

    Κ. Καρυωτάκης: Μικρή Ασυμφωνία εις Α Μείζον

    «Μικρή Ασυμφωνία εις Α Μείζον»

    (Από τη συλλογή ΕΛΕΓΕΙΑ ΚΑΙ ΣΑΤΙΡΕΣ)




    A! κύριε, κύριε Mαλακάση,
    ποιος θα βρεθεί να μας δικάσει,
    μικρόν εμέ κι εσάς μεγάλο,
    ίδια τον ένα και τον άλλο;
    Tους τρόπους, το παράστημά σας,
    το θελκτικό μειδίαμά σας,
    το monocle που σας βοηθάει
    να βλέπετε μόνο στο πλάι
    και μόνο αυτούς να χαιρετάτε
    όσοι μοιάζουν αριστοκράται,
    την περιποιημένη φάτσα,
    την υπεροπτική γκριμάτσα
    από τη μια μεριά να βάλει
    της ζυγαριάς, κι από την άλλη
    πλάστιγγα να βροντήσω κάτου,
    μισητό σκήνωμα, θανάτου
    άθυρμα, συντριμμένο βάζον,
    εγώ, κύμβαλον αλαλάζον.
    A! κύριε, κύριε Mαλακάση,
    ποιος τελευταίος θα γελάσει;

    διαβάζει: Σαββίδης Γ. Π.

    Πρόκειται για μια αρκετά σκληρή σάτιρα, στην οποία ο Καρυωτάκης περιγράφει σαρκαστικά τον ποιητή Μαλακάση. "Μικροεκδίκηση" τη χαρακτηρίζει ο λογοτέχνης και κριτικός Βασίλης Ρώτας στη μικρή μελέτη του για τον Καρυωτάκη που δημοσίευσε στο περιοδικό "Ελληνικά Γράμματα".

    Γεγονός είναι ότι ο Καρυωτάκης εκτιμούσε τον Μαλακάση. Στις 17 Οκτωβρίου 1920 δημοσίευσε στο περιοδικό Νουμάς (το περιεχόμενο του περιοδικού που ευρετηριάζεται στην συλλογή "Κοσμόπολις" καλύπτει την περίοδο 1903-1931) το ποίημά του "Γυρισμός", που το αφιέρωσε στον Μαλακάση. Στα τέλη όμως του 1925 ψυχράνθηκαν οι σχέσεις των δύο ποιητών, γιατί ο Καρυωτάκης νόμισε ότι ο Μαλακάσης τον περιφρόνησε όταν πήγε να τον συγχαρεί στο τέλος μιας διάλεξης για τον ποιητή Moreas. Αυτή η πικρία του Καρυωτάκη φαίνεται πως ήταν η αιτία για τη συγγραφή της σάτιρας.
    Ο Καρυωτάκης μετάνιωσε αργότερα για τη δηκτική αυτή ποιητική "επίθεση" εναντίον του ομοτέχνου του και ζήτησε έγγραφα συγγνώμη (22 Νοεμβρίου 1927).


    Σεβαστέ μου Κύριε,

    Θα εδιαβάσατε ίσως ένα ποίημά μου αναφερόμενο σε σας και γραμμένο σε ύφος κάπως ασύνηθες.
    Είναι μια τρέλα στην οποία με παρέσυραν κυρίως οι δυνατότητες της ομοιοκαταληξίας.
    Λυπούμαι ειλικρινώς γιατί παρέβλεψα το σεβασμό που όφειλα στο πρόσωπό σας.
    Ελπίζω όμως ότι θα εγελάσατε με την απροσδόκητον αυτή και αβλαβή επίθεση, την οποία πάντως σας παρακαλώ να μου συγχωρήσετε.

    Με εξαιρετική τιμή,
    Κ.Γ. Καρυωτάκης


    (...κ' η ποίησις είναι το καταφύγιο που φθονούμε)
    Για περισσότερες πληροφορίες...

    ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ «ΚΑΡΥΩΤΑΚΗ» ΑΠΟΨΕ ΣΤΗΝ ΕΤ-1
    Ένα από τα γνωστότερα ειδύλλια, που έχει περάσει στη συνείδηση των νεοελλήνων ως μία ερωτική ιστορία γεμάτη πάθος και πόνο, ζωντανεύει από απόψε και κάθε Πέμπτη βράδυ στην ΕΤ1 μέσω της τηλεοπτικής παραγωγής με τίτλο "Καρυωτάκης".


    ΣΕ ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΜΦΟΙΤΗΤΗ (ΝΗΠΕΝΘΗ)


    ΧΑΜΟΓΕΛΟ (Ο ΠΟΝΟΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ)


    Μ. ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ: ΓΙΑΤΙ Μ` ΑΓΑΠΗΣΕΣ (ΟΙ ΤΡΙΛΙΕΣ ΠΟΥ ΣΒΗΝΟΥΝ)

    Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2009

    ENCARDIA...νεράιδες και κουρσάροι

    Επιτέλους, οι Encardia έρχονται και στα Γιάννενα! Μουσικές ιστορίες με κουρσάρους και αγίους, με ταραντούλες και νεράιδες, που σε γιατρεύουν απ΄ όλες τις αρρώστιες... θα απολαύσουμε και στην πόλη μας.
    Οι Encardia είναι ένα συγκρότημα που εμπνέεται, δημιουργεί και παρουσιάζει μουσικές και τραγούδια μέσα από την πλούσια μουσική παράδοση της Κάτω Ιταλίας. Ιδρύθηκαν το 2004 και μέχρι τώρα έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από 200 ζωντανές εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα αλλά και στην Ιταλία, τη Νότια Γαλλία και την Κύπρο.
    "Διακόσιες παραστάσεις μέχρι τώρα μας έμαθαν να νιώθουμε τους Ελληνες Γκρεκάνους σαν αδέλφια και γονείς μας. Ένας μακρύς δρόμος με ήχους και αισθήματα που βρήκαμε και μορφώσαμε κοντά τους, εξαιτίας τους, ένας θησαυρός αδαπάνητος με πράγματα που μας έμαθαν οι ίδιοι" (από την περιήγηση στην
    Κάτω Ιταλία, στον τόπο της σκόνης και των στίχων/του Κώστα Κωνσταντάτου στο poema).
    Έχουν εκδόσει δύο δίσκους ("Agapi mou fidella" και "Το παραμύθι της Ταραντούλας") που απέσπασαν τις καλύτερες κριτικές, ενώ ιδιαίτερα έχει σχολιαστεί η μοναδική σχέση που έχουν με το κοινό όταν βρίσκονται στη σκηνή.

    Ghetonia - Agapi m...