το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου 2008

26 Σεπτεμβρίου - Ευρωπαϊκή ημέρα γλωσσών


Μετά την τεράστια επιτυχία που είχε το Ευρωπαϊκό Έτος Γλωσσών 2001, το οποίο διοργανώθηκε από κοινού από το Συμβούλιο της Ευρώπης και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποφασίστηκε ότι κάθε χρόνο η 26η Σεπτεμβρίου θα εορτάζεται ως Eυρωπαϊκή ημέρα Γλωσσών, αφιερωμένη στην πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και στις παραδόσεις που εμπεριέχουν όλες οι γλώσσες της Ευρώπης – και όχι μόνο οι 23 επίσημες γλώσσες της ΕΕ.
Περισσότερα...

Πέμπτη, 25 Σεπτεμβρίου 2008

Πεθαίνει αργά

Το παρακάτω κείμενο αποδίδεται στον Πάμπλο Νερούδα. Η παρουσίαση και η μετάφραση είναι του Γιώργου Μίχου. Περισσότερα στο ΠΟΙΕΙΝ.

Πεθαίνει αργά…

Πεθαίνει αργά όποιος δεν ταξιδεύει
δεν διαβάζει…

Πεθαίνει αργά όποιος την ίδια του αγάπη καταστρέφει,
όποιος δεν αφήνει να βοηθούν,
όποιος δεν ακούει μουσική,
όποιος δεν βρίσκει χάρη στον ίδιο του τον εαυτό…

Πεθαίνει αργά
όποιος μετατρέπεται σε σκλάβο της συνήθειας
επαναλαμβάνοντας κάθε μέρα τις ίδιες διαδρομές,

Όποιος δεν αλλάζει μάρκα,
Δεν επιχειρεί να αλλάξει το χρώμα του ρούχου του
Η δεν συζητάει με αυτόν που δεν γνωρίζει.

Πεθαίνει αργά
όποιος εμποδίζει ένα πάθος και το στροβιλισμό του από αισθήματα,
ακριβώς αυτά που επιστρέφουν τη λάμψη στα μάτια
και επαναφέρουν τις συντριμμένες καρδιές.

Πεθαίνει αργά
αυτός που δεν στρίβει το τιμόνι όταν είναι δυστυχής
με τη δουλειά του, ή με τον έρωτά του,
όποιος δεν ρισκάρει το βέβαιο ούτε το αβέβαιο για να πάει
μπροστά από ένα όνειρο
όποιος δεν επιτρέπει, ούτε για μια φορά στη ζωή του,να ξεφύγει από τις χρηστές συμβουλές…

Πεθαίνει αργά, όποιος περνάει τις μέρες παραπονούμενος
για την κακή του τύχη ή για την ασταμάτητη βροχή

Θα αποφύγουμε το θάνατο με απαλές δόσεις, θυμόντας πάντα πως το να είσαι ζωντανός απαιτεί μια προσπάθεια πολύ μεγαλύτερη από το απλό γεγονός να ανασαίνεις.

Μονάχα η ένθερμή υπομονή
θα κάνει να κερδίσουμε
μιαν εκλεκτή ευτυχία.

Πάμπλο Νερούδα (σε μετάφραση)

Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου 2008

Όλα είναι θέμα Παιδείας

video

«Μπορείς να κοροϊδεύεις πολλούς για λίγο, λίγους για πολύ, αλλά κανέναν για πάντα ..»

Διαβάστε το άρθρο του Ν. Μεντζίνη στην alfavita

Επτά καθηγητές πανεπιστημίων μιλούν για σημαντικότατες ελλείψεις της πλειονότητας των φοιτητών που εισέρχονται στα Πανεπιστήμια. Μιλούν για αδυναμία του Λυκείου να προσφέρει ουσιαστική γνώση και ανάπτυξη κριτικής σκέψης.
«Η παπαγαλία που υιοθετούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση έχει στοιχειώσει τα παιδιά. Το γυμνάσιο και το λύκειο τα έχουν καταστρέψει. Οι μαθητές δεν μπορούν να σκεφτούν, δεν μπορούν να συνδυάσουν τις πληροφορίες κριτικά. Απλώς παίρνουν μηχανιστικά γνώσεις», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ» η πανεπιστημιακός στο Βιολογικό Αθηνών κ. Σόνια Τσιτίλου.
Γιατί λοιπόν οι πανεπιστημιακοί εξαπολύουν μύδρους κατά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης; Μα οι Έλληνες μαθητές σπάνε ρεκόρ ωρών διδασκαλίας εβδομαδιαίως σε σύγκριση με συνομηλίκους τους άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Η διδακτέα ύλη είναι απίστευτα ογκώδης. "Δεν προλαβαίνουμε να χρησιμοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία μας", λένε οι συνάδελφοι επιμορφούμενοι β΄ επιπέδου στα ΚΣΕ, "γιατί δεν έχουμε (συν τοις άλλοις) χρόνο". Προσπάθησα να μυήσω τους μαθητές μου στη χρήση του ηλεκτρονικού λεξικού του Τριανταφυλλίδη, του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Πανηγυρισμοί στο εργαστήριο όταν επιτέλους η σελίδα κατέβηκε.
Δεν ξέρω αν το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο πανηγυρίζει για τα αυτονόητα (όλα είναι έτοιμα για να ξεκινήσουμε από 11 Σεπτέμβρη- κι ας μην έχουμε όλα τα βιβλία), οραματίζεται το σχολείο του μέλλοντος αλλά εγώ υπηρετώ εδώ και χρόνια το ίδιο σχολείο του παρελθόντος.

Κυριακή, 7 Σεπτεμβρίου 2008

Το βαρύ ωράριο των Ελλήνων μαθητών


Το ξέρατε ότι οι Έλληνες μαθητές είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι όχι μόνο σε σχέση με άλλους Ευρωπαίους συνομηλίκους τους, αλλά εργάζονται περισσότερο ακόμα και από έναν ενήλικα εργαζόμενο.
Όπως προκύπτει από τα ενδεικτικά στοιχεία της Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Ένωσης του υπουργείου Παιδείας, οι Ελληνες μαθητές τόσο στο δημοτικό όσο και στο γυμνάσιο έχουν τις περισσότερες ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως.
Συνολικά, οι μαθητές δημοτικού έχουν 29 ώρες διδασκαλίας κατά μέσο όρο, ενώ στη Φινλανδία 25,5 ώρες και ακολουθούν η Γερμανία, η Εσθονία και η Πορτογαλία με 25 ώρες. Στην υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα Ελληνόπουλα έχουν 35 ώρες διδασκαλίας κατά μέσο όρο την εβδομάδα. Ακολουθούν οι μαθητές στη Φινλανδία και τη Γερμανία με 31 ώρες την εβδομάδα. Οι Ελληνες, λοιπόν, έχουν το πιο βαρύ σχολικό ωράριο.
Και να ήταν μόνο αυτό! Οι μαθητές συνεχίζουν με τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών και άλλες δραστηριότητες όπως ο χορός, η μουσική κ.λπ. Ενδεικτικό είναι ότι από παλαιότερη έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Εμπειρικής Εκπαιδευτικής Έρευνας του τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (σε 800 μαθητές από 27 δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια) προκύπτει ότι ο ένας στους τρεις μαθητές (ακριβές ποσοστό 36,2%) γυμνασίου και λυκείου πηγαίνει σε οργανωμένο φροντιστήριο (δηλαδή, όχι σε ιδιαίτερα μαθήματα) για την προετοιμασία των σχολικών μαθημάτων από πέντε έως και 10 ώρες την εβδομάδα.
Πολλές από τις απογευματινές ώρες αφιερώνονται από τους μαθητές στην εκμάθηση ξένης γλώσσας. Σύμφωνα με την έρευνα, το 56,4% πηγαίνει έως 5 ώρες εβδομαδιαίως σε φροντιστήριο ξένων γλωσσών, ενώ το 38,7% των μαθητών παρακολουθεί μαθήματα ξένης γλώσσας.
«Στο σημερινό σχολείο κυριαρχούν η πίεση για υψηλούς βαθμούς και υψηλές επιδόσεις, το άγχος των μαθητών, η απουσία χαράς και ικανοποίησής τους, η πίεση για εξάντληση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης, η απουσία εποικοδομητικής συνεργασίας και παιδαγωγικής σχέσης εκπαιδευτικού - μαθητών, η απουσία ελεύθερου χρόνου στους μαθητές για να ικανοποιήσουν τα προσωπικά ενδιαφέροντα, οι ψυχικές επιβαρύνσεις, όπως εσωστρέφεια, ανασφάλεια, απάθεια, αδιαφορία, επιθετικότητα κ.ο.κ.» ανέφερε στην «Κ» ο καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Χαράλαμπος Κωνσταντίνου.
Πηγή: Εφημερίδα Καθημερινή
Θα πρότεινα όμως, πέρα από κάθε έρευνητικά δεδεμένα και συμπεράσματα, να διαβάσετε το εκπληκτικό κείμενο μιας πρώην μαθήτριας, της Ελίνας Ρίζου, το οποίο δεν μπορεί παρά να μας κάνει να αναρωτηθούμε γιατί επιμένουμε σε ένα σχολείο χωρίς έμπνευση και δημιουργικότητα, σε μια κοινωνία που "παραδίδει μαθήματα ταρρίχευσης σε ένα είδος παιδείας από καιρό πεθαμένο";

Σάββατο, 6 Σεπτεμβρίου 2008

Σεμινάριο Ομηρικής Φιλολογίας (Ιθάκη 15-19/09/2008)


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου
19:30 Eναρκτήρια συνάντηση. Yποδοχή, χαιρετισμοί.
20:00 Δ. Μ. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ, Μετάφραση της έκτης ιλιαδικής ραψωδίας. Εκφορά και σχόλια.

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου

ΠΟΛΕΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΟΜΙΛΗΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ ΣΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΤΑ.

Προεδρία: Φάνης Κακριδής

9:00–9:30 Αλεξάνδρα ΖΕΡΒΟΥ, Ανδρικός και γυναικείος χώρος και χρόνος στη συνάντηση Έκτορα και Ανδρομάχης.
9:30–10:00 Συζήτηση
10:00–10:30 Χρήστος ΤΣΑΓΓΑΛΗΣ, Σκηνικός, αφηγηματικός και διακειμενικός χώρος στην εταιρική ομιλία Διομήδη και Γλαύκου
10:30–11:00 Συζήτηση
11:00–11:30 Διάλειμμα

Προεδρία: Αντώνης Ρεγκάκος
11:30–12:00 Αγάθη ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ, «διά νύκτα μέλαιναν». Η σημειολογία της νύχτας στην εταιρική ομιλία Πριάμου–Αχιλλέα
12:00–12:30 Συζήτηση

Προεδρία: Αλεξάνδρα Ζερβού
18:30– 19:00 Αναστάσιος ΣΤΕΦΟΣ, Στο μεταίχμιο του ομιλητικού χώρου στη Ζ ραψωδία της Ιλιάδας
19:00–19:30 Συζήτηση
19:30–20:00 Ιωσήφ ΧΑΤΖΗΙΩΑΚΕΙΜΙΔΗΣ, Πολυτίμη ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ, Πού, πότε, πώς στο πλαίσιο των ομιλιών στη Ζ ραψωδία της Ιλιάδας

20:00–20:30 Συζήτηση

Tετάρτη 17 Σεπτεμβρίου
Προεδρία: Χρήστος Τσαγγάλης
9:00–9:30 Αντώνης ΡΕΓΚΑΚΟΣ, Ιλιαδικός και Οδυσσειακός χρόνος: μερικές διαφορές
9:30–10:00 Συζήτηση
10:00–10:30 Μενέλαος ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, Μενέλαος και Ελένη: συζυγική ομιλία και επική αφήγηση (Οδύσσεια δ 240-289)
10:30–11:00 Συζήτηση
11:00–11:30 Διάλειμμα

Προεδρία: Αριάδνη Γκάρτζιου
11:30–12:00 Φάνης ΚΑΚΡΙΔΗΣ, Συναπαντήματα: ανθρωπολογικά στη συνάντηση του Οδυσσέα με τη Ναυσικά
12:00–12:30 Συζήτηση
12:30–13:00 Αντώνιος ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, Καλυψώ και Κίρκη: σπηλιά και παλάτι
13:00–13:30 Συζήτηση

16:30 Περιήγηση στην Iθάκη

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου
Προεδρία: Μενέλαος Χριστόπουλος
9:00–9:30 Αλίκη ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΥ, Η τρίβαθμη ανιούσα κλίμακα της ομιλίας Οδυσσέα–Πηνελόπης. Ο χώρος και ο χρόνος
9:30–10:00 Συζήτηση
10:00–10:30 Λάμπρος ΠΟΛΚΑΣ, Ομιλία και λέχος: από την Ιλιάδα στην Οδύσσεια
10:30-11:00 Συζήτηση

12:30 Θαλασσινή εκδρομή

Προεδρία: Αναστάσιος Στέφος
18:30– 19:00 Αριάδνη ΓΚΑΡΤΖΙΟΥ, Χώρος και χρόνος της μνηστηροφονίας
19:00–19:30 Συζήτηση

ΚATAΛHKTIKH ΣYNEΔPIA
Προεδρία: Δ. Ν. Μαρωνίτης

19:30–20:00 Σύνοψη πορισμάτων του Σεμιναρίου

Το πρόγραμμα βρήκα εδώ.