το ιστολόγιο της Στάμου Ευαγγελίας, φιλολόγου, επιμορφώτριας ΤΠΕ
Photo Album: Άγγελου Καλογερίδη

Παρασκευή, 20 Ιουνίου 2008

Ο δεκάλογος του Web 2.0 για τους ...φοβισμένους!





Έχετε μανία καταδίωξης;
Πιστεύετε πως σας παρακολουθούν και κάνετε τα πάντα για να το αποφύγετε;
Τότε μην διαβάσετε τον παρακάτω δεκάλογο για κάποια social networking sites και γενικά για το Web 2.0


Ξέρουν τι μουσική ακούς (last.fm) 
Ξέρουν που δουλεύεις (linkedin.com
 Ξέρουν ποιους φίλους έχεις (facebook.com) 
Ξέρουν τι κάνεις (twitter.com) 
Ξέρουν που είσαι (twitter.com) 
Ξέρουν πως φαίνεσαι (flickr.com) 
Ξέρουν που έχει ταξιδέψει (whereivebeen.com) 
Ξέρουν τις προτιμήσεις σου (favorite lists from social sites) 
Ξέρουν τα πάντα για σένα (your blog here) 

και αυτό γιατί εσύ τους ενημερώνεις.
Καλωσόρισες στο Web 2.0
Πηγή: Wiggler.gr

Παρασκευή, 13 Ιουνίου 2008

PAY ATTENTION



Οι σημερινοί μαθητές μπορούν να χαρακτηρισθούν ως "Digital Learners", με την έννοια ότι έχουν γεννηθεί και μεγαλώνουν μέσα στις τεχνολογικές εξελίξεις, όπως το διαδίκτυο, τα κινητά τηλέφωνα κλπ. Ο Mark Prensky χρησιμοποιεί τον όρο "Digital Natives" για να χαρακτηρίσει αυτή τη γενιά και την αντιδιαστέλλει με τους "Digital Immigrants", που έπρεπε να μάθουν πως να υιοθετούν και να προσαρμόζονται σε αυτές τις τεχνολογίες.
Η παρουσίαση αυτή έγινε με σκοπό να παρακινήσει τους εκπαιδευτικούς να χρησιμοποιούν πιο συχνά και αποτελεσματικά την τεχνολογία στη διδασκαλία τους.

Τετάρτη, 11 Ιουνίου 2008

Το τρισδιάστατο εικονικό περιβάλλον "Second Life"

Το Second Life είναι ένας δικτυακός εικονικός κόσμος που εμφανίστηκε το 2003 και αναπτύχθηκε από την εταιρεία Linden Lab. Οι "κάτοικοι" του SL, γνωστοί ως "Residents" έχουν τη δυνατότητα να δια-μορφώσουν το alter ego των ονείρων τους και να "ζήσουν μια δεύτερη ζωή" μέσω του διαδικτύου. Μέσω κινούμενων avatars (ψηφιακές απεικονίσεις του εαυτού μας), που δημιουργούν οι χρήστες ανάλογα με το τι θέλουν να είναι στο SL, μπορούν να εξερευνούν τον κόσμο, να γνωρίζουν άλλους κατοίκους, να συμμετέχουν σε ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, να δημιουργούν και να εμπορεύονται αντικείμενα (eικονική ιδιοκτησία). Το εικονικό νόμισμα του SL είναι το Linden Dollar.
Έμπνευση για το SL αποτέλεσε η λογοτεχνία του κυβερνοπάνκ και ιδιαίτερα το έργο του Neal Stephenson, Snow Crash. Βασικός στόχος της Linden Lab ήταν να δημιουργήσει έναν κόσμο, όπως το Μετα-σύμπαν (Metaverse) που περιγράφει ο Stephenson, έναν κόσμο στον οποίο οι χρήστες να μπορούν να αλληλεπιδρούν, να παίζουν, να δουλεύουν και να επικοινωνούν.
Ένας λόγος για την επιτυχία του SL είναι η εμφάνιση του Web 2.0 και του συνεπακόλουθου κύματος κοινωνικής δικτύωσης. Η μπλογκόσφαιρα συμβάλλει στη διάδοσή του και ευνοεί το σχηματισμό κοινοτήτων χρηστών μέσα σε εικονικούς κόσμους.
Πολλοί οργανισμοί και φορείς έχουν εγκατασταθεί στο Second Life, όπως:
  • Το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, το οποίο έχει αναθέσει στο συγγραφέα Warren Ellis να γράφει μια εβδομαδιαία στήλη με τίτλο "Second Life Sketches".
  • Μπορείτε επίσης να επισκεφθείτε το International Spaceflight Museum, για μια εικονική ξενάγηση.
  • Υπάρχει ένα 3D νοσοκομείο όπου μπορείτε να συνομιλήσετε με συμβούλους υγείας και να λάβετε βοήθεια και πληροφορίες σχετικά με ιατρικά θέματα που σας ενδιαφέρουν ή σας απασχολούν.
  • Second Life Library 2.0: Μπορείτε να τη δείτε και στο χάρτη. Είναι μια εικονική βιβλιοθήκη που παρέχει πραγματικές υπηρεσίες στους κατοίκους του SL. Μπορείτε, αν θέλετε, να διαβάσετε για τον εικονικό κόσμο “Second Life” και τη χρήση του στην εκπαίδευση και στις βιβλιοθήκες.
  • Ορισμένες χώρες όπως οι Σουηδία, η Εσθονία και το Ισραήλ έχουν ανοίξει πρεσβείες και διπλωματικά γραφεία στο "Diplomacy Island" του SL, ενώ αρκετές ακόμα προγραμματίζουν να κάνουν το ίδιο.

Από την 1η Σεπτεμβρίου 2007 και η χώρα μας αποτελεί επίσημα μέλος της παγκόσμιας πλατφόρμας του τρισδιάστατου αυτού κόσμου και έτσι οι φίλοι του Second Life απ` όλο τον κόσμο που δεν μπορούσαν να επισκεφτούν και να γνωρίσουν την Ελλάδα θα μπορούν να απολαύσουν ψηφιακά τη θέα από το Σούνιο, να ανέβουν στον βράχο της Ακρόπολης ή να κάνουν μπάνιο στη θάλασσα του Αιγαίου. Οι πληροφορίες και τα ενημερωτικά φυλλάδια των ελληνικών μνημείων καθώς και των τουριστικών τοποθεσιών της χώρας μας θα είναι διαθέσιμα σε πέντε γλώσσες, (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ιταλικά) ώστε να είναι κατανοητά σε όσο το δυνατόν περισσότερους παίκτες και θα βρίσκονται στη διάθεση κάθε επισκέπτη. Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ και εδώ.
Μετά απ` όλα αυτά, τί θα λέγατε για ένα ...ψηφιακό ουζάκι; Για κάτι τέτοιο υπάρχει το ψηφιακό στέκι όπου οι κάτοικοι του SL μπορούν να πραγματοποιήσουν τρισδιάστατες συναντήσεις και να μοιραστούν εμπειρίες από τη «δεύτερη» ζωή τους.
Στο παρακάτω βίντεο ένα avatar προσπαθεί να παίξει τη "Σονάτα του Σεληνόφωτος".

Ελληνόφωνη Μπλογκόσφαιρα : Προφίλ, κίνητρα και πρακτικές των ελληνόφωνων bloggers

Στο blog του συγχωριανού μου και καθηγητή πληροφορικής Αλέξανδρου Καπανιάρη, βρήκα ανάρτηση για μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα Μάρτιος-Απρίλιος 2007 με θέμα: "Ελληνόφωνη Μπλογκόσφαιρα: Προφίλ, κίνητρα και πρακτικές των ελληνόφωνων bloggers". Συγγραφέας αυτής της μοναδικής μέχρι στιγμής επιστημονικής έρευνας για την ελληνική μπλογκόσφαιρα είναι ο Ζαφείρης Καραμπάσης.
Αντιγράφω τη σύνοψη των αποτελεσμάτων της έρευνάς του. Παρουσιάζει ενδιαφέρον.

O “τυπικός ελληνόφωνος blogger” είναι 30άρης άνδρας που μένει στην Αθήνα, έχει πανεπιστημιακή μόρφωση και εργάζεται. Χρησιμοποιεί κάθε ένα από τα παραδοσιακά μέσα (τηλεόραση, έντυπα, ραδιόφωνο) λιγότερο από 1 ώρα την ημέρα ενώ αντίθετα χρησιμοποιεί το internet για περισσότερο από 4 ώρες στο οποίο συνδέεται κυρίως από το σπίτι του μέσω DSL γραμμής. Χαρακτηρίζει τις σχετικές με τους Η/Υ και το internet γνώσεις του “αρκετά τεχνικές” αφού χρησιμοποιεί το internet πάνω από 8 χρόνια ενώ παράλληλα δηλώνει πως έχει προηγούμενη εμπειρία δημοσίευσης δημιουργικής του δουλειάς αλλού αλλά και συμμετοχής του σε forums. Μέσα στους τελευταίους 6 μήνες έχει δημιουργήσει ένα (1) προσωπικό blog σε ξένο domain στο οποίο γράφει με ψευδώνυμο κυρίως επειδή του αρέσει το γράψιμο και επιθυμεί να επηρεάσει «άλλους ανθρώπους που μπορεί να ενδιαφέρονται». Το blog του δέχεται λιγότερες από 100 επισκέψεις την ημέρα από ανθρώπους που εκτιμά ότι δε γνωρίζει, δεν περιέχει διαφημίσεις και δεν είναι μόνο- αλλά πολύ-θεματικό. Δημοσιεύει κυρίως κείμενο και φωτογραφίες ενώ τα θέματά του σχετίζονται κυρίως με την κουλτούρα/πολιτισμό, δευτερευόντως με την προσωπική και τέλος με τη δημόσια ζωή. Ζητήματα που σχετίζονται με την καθημερινή ζωή, τα χόμπι, την ψυχαγωγία και την τέχνη καταλαμβάνουν τις 4 πρώτες θέσεις ενώ οι ειδήσεις, η επιστήμη/τεχνολογία και η πολιτική τις θέσεις 6-8. Ανανεώνει το blog του όποτε κάτι τον εμπνέει δηλαδή 1-5 φορές την εβδομάδα, ξοδεύοντας για το σκοπό αυτό λιγότερες από 5 ώρες την εβδομάδα. Τον ίδιο περίπου χρόνο ξοδεύει και για να διαβάσει άλλα blogs κάτι που κάνει όμως τα τελευταία 1-2 χρόνια (και όχι 6 μόνο μήνες). Δημοσιεύει το RSS feed του blog του ενώ οι αναγνώστες μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί του είτε μέσω email είτε χρησιμοποιώντας τη δυνατότητα σχολιασμού που τους παρέχει. Τα σχόλια που δέχεται εμφανίζονται ελεύθερα χωρίς δική του προηγούμενη έγκριση και τα απαντά «συχνά ή πολύ συχνά» ενώ ο ίδιος αφήνει σχόλια «κάποιες φορές ή συχνά». Η αρχική σελίδα του blog του περιλαμβάνει συνδέσμους αλλά συνήθως όχι περισσότερους από 10 προς άλλα blogs και 10 προς άλλες τοποθεσίες στο web ενώ «συχνά ή πολύ συχνά» περιλαμβάνει συνδέσμους μέσα στο σώμα των άρθρων του. Ασχολείται με ζητήματα της επικαιρότητας καταναλώνοντας χρόνο για να επαληθεύσει και να διασταυρώσει αυτά που πρόκειται να δημοσιεύσει περιλαμβάνοντας παράλληλα συνδέσμους και για τις πηγές των πληροφοριών του «συχνά ή πολύ συχνά» αλλά δε θεωρεί το blog του μια μορφή δημοσιογραφίας. Θεωρεί το blog του απλώς ένα χόμπι με το οποίο του αρέσει να ασχολείται στον ελεύθερό του χρόνο δηλώνει όμως πως σε ένα χρόνο πιθανότατα θα συνεχίζει να το συντηρεί.

Και μια φωτογραφία από την παραλία του χωριού μου
Χορευτό-Ζαγοράς Πηλίου

Τετάρτη, 4 Ιουνίου 2008

WEB 2.0 και αποστάσεις... τέλος!!!

Πλησιάζει η β΄ επιμορφωτική περίοδος και αποφάσισα να χτίσω άλλο ένα σπίτι (blog) για να ... στεγάσω τις ανάγκες της επιμόρφωσης των φιλολόγων. Αυτή τη φορά φιλοξενούμαι από το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο. Ευτυχώς που με το όχημα που λέγεται web 2.0 μπορώ να μετακινούμαι κατευθείαν από τη μια η-διεύθυνσή μου στην @λλη κι έτσι ούτε κυκλοφοριακό, ούτε καυσαέρια, ούτε διόδια. Βέβαια, το νέο μου σπίτι έχει πολλές ανάγκες και μου τρώει πολύ χρόνο, αλλά εδώ έχω οργανώσει το νοικοκυριό μου κι έχω την άνεσή μου. Αλλά, είναι και το άλλο. Εδώ μπορώ να δέχομαι και κάποιες ...επισκέψεις!!! Ενώ το School σου βάζει περιορισμούς. Μόνο αν είσαι εγγεγραμμένος χρήστης μπορείς να περάσεις και να πεις την καλημέρα σου???
Νομίζω όμως, ότι ως εκπαιδευτικοί οφείλουμε να χρησιμοποιούμε τις υπηρεσίες του Π.Σ.Δ. που είναι γεγονός ότι σταδιακά αναβαθμίζονται.
Λέγαμε για web 2.0? Δεν φαντάζεστε τι ...ικανότητες έχει. Η συνέχεια στο video.

Web 2.0
Uploaded by Room321

Δευτέρα, 2 Ιουνίου 2008

Ο Πλάτων , η γραφή και οι υπολογιστές

Walter J. Ong
Προφορικότητα και εγγραμματοσύνη

Η εκτεχνολόγηση του λόγου
[Orality and Literacy:
The Technologizing of the Word]

Μετάφραση: Κώστας Χατζηκυριάκος
Επιμέλεια: Θεόδωρος Παραδέλλης
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Ηράκλειο 1997


Στο βιβλίο αυτό ο Walter Ong αναπτύσσει τον προβληματισμό και τα κυριότερα αποτελέσματα των μελετών, που αφορούν τη σχέση της προφορικότητας και της εγγραμματοσύνης.

Στο τέταρτο κεφάλαιο αναφέρεται διεξοδικά στη γραφή ως τεχνολογικό επίτευγμα. Η γραφή ορίζεται ως «η τεχνολογία που έδωσε μορφή και δύναμη στη νοητική δραστηριότητα του σύγχρονου ανθρώπου» και σημειώνεται πως «αποτελεί πολύ πρόσφατη εξέλιξη στην ανθρώπινη ιστορία». Η γραφή θεμελιώνει αυτό που ονομάστηκε "αυτόνομος λόγος", δηλαδή λόγος τον οποίο δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε άμεσα ή να αντικρούσουμε, όπως τον προφορικό, επειδή ο γραπτός λόγος έχει αποχωρισθεί από το δημιουργό του.

Ο Πλάτων , η γραφή και οι υπολογιστές

Πολλοί άνθρωποι εκπλήσσονται μαθαίνοντας ότι στο "Φαίδρο" και στην "Έβδομη επιστολή" του ο Πλάτων διατυπώνει για τη γραφή τις ίδιες ουσιαστικά αντιρρήσεις με αυτές που σήμερα συνήθως διατυπώνονται για τους υπολογιστές. Η γραφή, λέει ο Σωκράτης στην Πλατωνικό Φαίδρο, είναι απάνθρωπη και προσποιείται πως θεμελιώνει έξω από το μυαλό ό,τι στην πραγματικότητα υπάρχει μόνο στο μυαλό.Είναι ένα πράγμα, ένα κατασκευασμένο προϊόν. Τα ίδια βέβαια λέγονται και κατά των υπολογιστών. Είναι μηχανές, κατασκευάσματα του ανθρώπου.
Ο Πλατωνικός Σωκράτης υποστηρίζει ότι η γραφή καταστρέφει τη μνήμη. Αυτοί που χρησιμοποιούν τη γραφή θα χάσουν τη μνήμη τους, υποκαθιστώντας με κάποιο εξωτερικό εφόδιο ό,τι στερούνται σε εσωτερικά εφόδια. Η γραφή εξασθενίζει το μυαλό. Σήμερα, γονείς και άλλοι φοβούνται ότι οι υπολογιστές τσέπης αντικαθιστούν με ένα εξωτερικό εφόδιο το εσωτερικό εφόδιο που θα έπρεπε να είναι οι απομνημονευμένοι πίνακες της προπαίδειας. Οι υπολογιστές εξασθενίζουν το μυαλό, στερώντας του την εργασία που το διατηρεί ισχυρό.
Ένα κείμενο είναι κάτι που δεν μπορεί βασικά να ανταποκριθεί. Άν ρωτήσεις κάποιον να δικαιολογήσει τη γνώμη του μπορεί να πάρεις μια εξήγηση. Με το κείμενο δε γίνεται το ίδιο. Άν ρωτήσεις ένα κείμενο δεν παίρνεις παρά τις ίδιες λέξεις που προκάλεσαν την αρχική σου ερώτηση. Στη σύγχρονη κριτική των υπολογιστών, η ίδια αντίρρηση διατυπώνεται ως "σκουπίδια μπαίνουν, σκουπίδια βγαίνουν".
Ο Πλατωνικός Σωκράτης αντιτίθεται στη γραφή και για το λόγο ότι ο γραπτός λόγος δεν μπορεί να υπερασπισθεί τον εαυτό του όπως μπορεί να κάνει ο προφορικός. Η πραγματική ομιλία και σκέψη υπάρχουν ουσιαστικά σε ένα πλαίσιο δούναι και λαβείν ανάμεσα σε πραγματικούς ανθρώπους. Η γραφή είναι παθητική, έξω από το πλαίσιο αυτό, σε έναν αφύσικο, μη πραγματικό κόσμο. Το ίδιο και οι υπολογιστές.
Η τυπογραφία, αργότερα, αντιμετώπισε την ίδια καχυποψία, όταν πρωτοεμφανίστηκε. "Η αφθονία βιβλίων κάνει τους ανθρώπους λιγότερο μελετηρούς".

ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ

  • Ο Πλάτων, για να κάνει τις αντιρρήσεις του αποτελεσματικές, τις κατέγραψε.
  • Αυτοί που προωθούσαν τις αντιτυπογραφικές θέσεις τις τύπωναν, για να τις κάνουν πιο αποτελεσματικές.
  • Αυτοί που διατυπώνουν θέσεις εναντίον των υπολογιστών, για να τις κάνουν πιο αποτελεσματικές τις επεξεργάζονται σε άρθρα ή σε βιβλία που τυπώνουν, αφού τα γράψουν στον υπολογιστή.
Η γραφή, η τυπογραφία και ο υπολογιστής, είναι μορφές εκτεχνολόγησης του λόγου.
Η γραφή είναι τεχνολογία που απαιτεί εργαλεία και άλλο εξοπλισμό: γραφίδες, πινέλα ή μολύβια, χαρτί, περγαμηνές, κομμάτια ξύλου, μελάνι, χρώματα... Η γραφή είναι κατά κάποιο τρόπο η πιο δραστική από τις τρεις τεχνολογίες. Εγκαινίασε, ό,τι η τυπογραφία και ο υπολογιστής απλώς συνεχίζουν, την αναγωγή δηλαδή του δυναμικού ήχου σε σιωπηλό χώρο, του χωρισμού του λόγου από το ζωντανό παρόν, όπου μόνο οι εκφωνημένες λέξεις μπορούν να υπάρχουν.
Για να ζούμε και να αντιλαμβανόμαστε με πληρότητα δεν χρειαζόμαστε μόνο την εγγύτητα αλλά και την απόσταση. Και η γραφή το προσφέρει αυτό όσο τίποτε άλλο.
Οι τεχνολογίες είναι τεχνητές αλλά το τεχνητό είναι φυσικό στους ανθρώπους. Η τεχνολογία, όταν εσωτερικεύεται κατάλληλα, διευρύνει το ανθρώπινο πνεύμα και δεν υποβαθμίζει την ανθρώπινη ζωή αλλά την εμπλουτίζει.

Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι βρισκόμαστε στην εποχή της ψηφιακής επικοινωνίας που αποτελεί συνέχεια και προέκταση της τυπογραφικής επικοινωνίας, όπως και η τελευταία αποτέλεσε έναν παράγοντα συνέχειας παρά ρήξης με την προφορική επικοινωνία.
Δείτε το άρθρο του Ευάγγελου Κελεσίδη: