Πιστεύετε πως σας παρακολουθούν και κάνετε τα πάντα για να το αποφύγετε;
Τότε μην διαβάσετε τον παρακάτω δεκάλογο για κάποια social networking sites και γενικά για το Web 2.0
Μετάφραση: Κώστας Χατζηκυριάκος
Επιμέλεια: Θεόδωρος Παραδέλλης
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
Ηράκλειο 1997
Στο βιβλίο αυτό ο Walter Ong αναπτύσσει τον προβληματισμό και τα κυριότερα αποτελέσματα των μελετών, που αφορούν τη σχέση της προφορικότητας και της εγγραμματοσύνης.
Στο τέταρτο κεφάλαιο αναφέρεται διεξοδικά στη γραφή ως τεχνολογικό επίτευγμα. Η γραφή ορίζεται ως «η τεχνολογία που έδωσε μορφή και δύναμη στη νοητική δραστηριότητα του σύγχρονου ανθρώπου» και σημειώνεται πως «αποτελεί πολύ πρόσφατη εξέλιξη στην ανθρώπινη ιστορία». Η γραφή θεμελιώνει αυτό που ονομάστηκε "αυτόνομος λόγος", δηλαδή λόγος τον οποίο δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε άμεσα ή να αντικρούσουμε, όπως τον προφορικό, επειδή ο γραπτός λόγος έχει αποχωρισθεί από το δημιουργό του.
Ο Πλάτων , η γραφή και οι υπολογιστές
Πολλοί άνθρωποι εκπλήσσονται μαθαίνοντας ότι στο "Φαίδρο" και στην "Έβδομη επιστολή" του ο Πλάτων διατυπώνει για τη γραφή τις ίδιες ουσιαστικά αντιρρήσεις με αυτές που σήμερα συνήθως διατυπώνονται για τους υπολογιστές. Η γραφή, λέει ο Σωκράτης στην Πλατωνικό Φαίδρο, είναι απάνθρωπη και προσποιείται πως θεμελιώνει έξω από το μυαλό ό,τι στην πραγματικότητα υπάρχει μόνο στο μυαλό.Είναι ένα πράγμα, ένα κατασκευασμένο προϊόν. Τα ίδια βέβαια λέγονται και κατά των υπολογιστών. Είναι μηχανές, κατασκευάσματα του ανθρώπου.
Ο Πλατωνικός Σωκράτης υποστηρίζει ότι η γραφή καταστρέφει τη μνήμη. Αυτοί που χρησιμοποιούν τη γραφή θα χάσουν τη μνήμη τους, υποκαθιστώντας με κάποιο εξωτερικό εφόδιο ό,τι στερούνται σε εσωτερικά εφόδια. Η γραφή εξασθενίζει το μυαλό. Σήμερα, γονείς και άλλοι φοβούνται ότι οι υπολογιστές τσέπης αντικαθιστούν με ένα εξωτερικό εφόδιο το εσωτερικό εφόδιο που θα έπρεπε να είναι οι απομνημονευμένοι πίνακες της προπαίδειας. Οι υπολογιστές εξασθενίζουν το μυαλό, στερώντας του την εργασία που το διατηρεί ισχυρό.
Ένα κείμενο είναι κάτι που δεν μπορεί βασικά να ανταποκριθεί. Άν ρωτήσεις κάποιον να δικαιολογήσει τη γνώμη του μπορεί να πάρεις μια εξήγηση. Με το κείμενο δε γίνεται το ίδιο. Άν ρωτήσεις ένα κείμενο δεν παίρνεις παρά τις ίδιες λέξεις που προκάλεσαν την αρχική σου ερώτηση. Στη σύγχρονη κριτική των υπολογιστών, η ίδια αντίρρηση διατυπώνεται ως "σκουπίδια μπαίνουν, σκουπίδια βγαίνουν".
Ο Πλατωνικός Σωκράτης αντιτίθεται στη γραφή και για το λόγο ότι ο γραπτός λόγος δεν μπορεί να υπερασπισθεί τον εαυτό του όπως μπορεί να κάνει ο προφορικός. Η πραγματική ομιλία και σκέψη υπάρχουν ουσιαστικά σε ένα πλαίσιο δούναι και λαβείν ανάμεσα σε πραγματικούς ανθρώπους. Η γραφή είναι παθητική, έξω από το πλαίσιο αυτό, σε έναν αφύσικο, μη πραγματικό κόσμο. Το ίδιο και οι υπολογιστές.
Η τυπογραφία, αργότερα, αντιμετώπισε την ίδια καχυποψία, όταν πρωτοεμφανίστηκε. "Η αφθονία βιβλίων κάνει τους ανθρώπους λιγότερο μελετηρούς".
ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΞΟ